lördag 24 augusti 2013

Los Angeles - Dagdrömmarnas stad



Fem ord som kännetecknar Los Angeles: Hollywood, film, pengar, sol och bilköer. Många tar sig till LA för att söka lyckan.

Los Angeles var andra stopp på vår resa i USA 2013, Vi reste San Francisco - Los Angeles - San Diego - Las Vegas. I Los Angeles var vi mellan 21-24 maj.


Resan dit och hem 

Ditresa 
Vi anlände till Los Angeles med bil. Läs mer om hur det fungerar att hyra och köra bil i USA i inlägget om Highway One. 
Fortsatt resa  Lämnade Los Angeles gjorde vi med Greyhound buss vilket var en av de värsta resorna vi varit med om. Det var skitigt och oerhört obehagligt folk på bussen. När jag var i USA 2007 minns jag bolaget som jämförbart med Swebus men det står jag inte längre för utan ber Swebus om ursäkt för jämförelsen. Busstationerna (åtminstone i Los Angeles, San Diego och Las Vegas) låg i områden dit ingen borde gå obeväpnad. Som tur var åkte vi under dagtid vilket gjorde att vi kom iväg med livet i behåll. Visst, att ta en bussresa med Greyhound kan hålla budgeten under resan i schack, det är billigt - men inte värt det enligt mig. Hyr en bil och håll i den hårt till sista dagen. Det är värt varenda krona.


Boende 


Los Angeles är stort och det är svårt att välja i vilket område man vill bo. Personligen anser jag att man generellt skall välja boende där man tror att man kommer att spendera den mesta tiden under sin visit. Vi spenderar inte tid på stranden och Los Angeles downtown har inget enligt oss. Därför passade Hollywood prima. Vi bodde på hotellet Hollywood orchid suites. Ett mycket prisvärt hotell som personalen helt uppenbart var mycket stolta över. Man förstår snart varför. Hotellet har fräscha rum (vi uppgraderades till en lägenhet vid ankomst), helt okej frukost och runt hörnet ligger hollywood and highland entertainment complex med bland annat Chinese theatre och walk of fame.  

Ta sig runt

I Los Angeles bör man inte ens tänka tanken att åka buss. Vi råkade nämligen ta en buss mellan Santa Monica och in till Downtown. Jag tror vi satt på den bussen i 1,5 timme. Ett avstånd som skulle tagit ca 20 minuter med taxi. Däremot kan tunnelbanan starkt rekommenderas. Den är smidig och går ofta. 


Områden och Sevärdheter


Hollywood

Highland entertainment complex

Walk of fame 

Chinese Theatre 

Är man i Los Angeles måste man självkart se Hollywood. Även om jag tror att de flesta kommer att bli besvikna på det slitna området som överlever enbart på sitt rykte så är det ett måste. Och jag rekommenderar starkt att man går på en bio när man ändå är i filmens huvudstad. Vi var på bio två kvällar i rad, ena dagen på Chinese theatre och andra dagen El Capital. Jag rekommenderar definitivt El Capital.

Downtown L.A

Första gången jag var i Los Angeles var jag och min vän inte ens i downtown men denna gång hade jag bestämt mig för att jag ville se Walt Dinsey Hall. Verkligen häftig byggnad. Efter att ha gått runt ett varv hade vi fått nog och vi hade inget annat vi ville se i downtown och åkte vidare. 

The hollywood sign
- så nära man kan komma med bil



För att komma så nära skylten som möjligt med bil kör man till så långt man kan komma på North beachwood drive. I början av parken kan man parkera och sedan promenerar man på hög höjd så långt man kan komma. Till slut, efter ca 20 minuter kommer man till en plattå och längre kommer man inte. Man får inte heller klättra närmre utan man får helt enkelt nöja sig.



Universal studios 

Norr om Hollywood ligger universal studios som är ett nöjsefält ägt av universal pictures, som är ett amerikanskt filmbolag. Följ med på en guidad tur i området och med specialefekternas magi blir du attackerad av hajar, träffar på King Kong och utsätts för jordbävningar, eldsvådor, bilkrascher och översvämningar. Man kan också kika in bakom kulisserna för att lära sig mer om den teknik som skapar filmvärdens fantastiska illusioner. Stundtals känner man igen platser från filmer man sett och det finns en mängd åkattraktioner, något som passar alla! 


Jag besökte Universal studios tillsammans med en vän 2007 och hade en trevlig dag på universal studios, från öppning till sen på eftermiddagen. 2013 när jag åter var i Los Angeles tvekade jag på om det var värt att besöka parken en gång till. Men kom fram till att det var det, och ännu en heldag flög förbi. 

Hitta hit När man kommer upp från tunnelbanestationen vid universal studios korsar man gatan och därifrån går små tåg uppför backen till ingången. Det finns en tavla där man kan se när nästa tåg kommer. Det kan vara långa köer. Är pigg och frisk kan det vara bra att veta att den beräknade tiden att gå uppför backen är åtta minuter. 


Har man planerat att åka vidare under resan kan det vara bra att kolla upp om det går att få tag på kombibiljetter. Vi köpte en kombibiljett med universal studios och Sea World i San Diego, inga problem och man tjänade in lite slantar.  




Venice beach och Santa Monica Pier  





Venice beach och Santa Monica är två angränsande områden. Tar man sig till Venice kan man sedan promenera längs med stranden mot pieren i Santa Monica. Vad kan man säga om denna plats? Känslan man får när man besöker platsen är att här samlas alla livsnjutare och här finns inga måsten eller bekymmer. Stränder, nöjesfält, restauranger och butiker. The green doktor med en bild av cannabis på tröjan som gled fram på sin skateboard skvallrar en del om detta. 

Förstå gången jag var här, 2007 trivdes jag och min vän bra här och vistades i många timmar och flera dagar. Andra gången, 2013 var jag motarbetad av min sambo som inte såg charmen över huvud taget. 

Ta sig hit - Vi tog taxi til Venice men när vi skulle hem tänkte vi att vi lika gärna kunde ta buss. Det gick en buss från Santa Monica. Det var ingen bra idé. Vi satt på bussen i 1,5 timme innan vi gav upp. Hoppade av i downtown och tog tunnelbana hem. 


Malibu 


Vi kom körande in mot staden på kustvägen (higheway one) från Santa Barbara och när vi kom in i Malibu stannade vi till flera gånger och väntade oss att hitta en pir och kanske lite fina hus och strand. Stränder hittade vi men ingen pir och ingenstans att äta. Till slut gav vi irriterat upp och när vi trodde oss ha passerat Malibu och kommit in i Santa Monica dök helt plötsligt piren upp. Piren var enligt mig mycket fin, enkel och stilren. Annars fanns det inget att se. En stor väg omgiven av snabbmatsrestauranger.  



Budget 

För budget, se separat inlägg om hela resans budget här 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar