lördag 24 augusti 2013

San Francisco - världens vackraste stad




San Francisco är känt för sina kullar, Golden Gate, Alcatraz och jordbävningar. De flesta som besöker staden älskar den och återkommer. Mig själv inkluderat. Jag var i staden för första gången 2007 och 2013 när vi skulle resa längs med den berömda kuststräckan var det en självklarhet att börja semestern i staden jag visste skulle leverera, och troligtvis bli piken på resan. Jag var orolig för att min kille inte skulle tycka som mig men oron släppte snart när min kille, som generellt är svår att imponera började ge efter och föll för dess charm precis som som jag gjorde vid mitt första besök.  

San Francisco var första stopp på vår resa i USA 2013, Vi reste San Francisco - Los Angeles - San Diego - Las Vegas. I san Francisco var vi mellan den 13-18 maj. Bilen hyrde vi från den 17e maj och den 18 maj, sista dagen spenderade vi i närområdet utanför San Francisco, i Muir woods, Napa Valley och Sonoma (vindistrikten). 

Ta sig hit

Ditresan- Flygbolaget Icelandair - rekommenderas starkt! Vi flög från Stockholm Arlanda via Reyjkavik- Seattle till San Francisco med Icelandair (förutom första inrikesresan som var med ett annat bolag). Vi var mycket nöjda. Det är en lång resa (ca 13 timmar flygtid) och då är man kräsen. Även om man är ung och älskar att resa vill man ha det lilla extra. Att man hade egen bildskärm med filmer, serier och musik var som en skänk från ovan när man bara ville att tiden skulle gå fort. Trevlig personal och maten (som inte ingick i priset) var åtminstone inte så dyr som bara flygmat kan vara, vi köpte en varm baugette med chips för 70 kr. Alkoholfri dryck ingick åtminstone.
Vi gjorde det enkelt för oss och tog taxi från flygplatsen som ligger ca 2 mil söder om staden, detta kostade oss 400 kr. 

Fortsatt resa Vi lämnade staden i hyrbil. Läs mer om att hyra bil i USA i inlägget om highway One.  

Boende 




Första gången jag var i San Francisco 2007 bodde vi på hotellet Heritage Marina Hotell på Van Ness Avenue. Ett hotell jag efter den visiten varmt skulle rekommendera för den som vill hålla kostnaderna nere. Ett billigt, enkelt hotell med stora rum, en liten pool och det ingår frukost. Hotellet ligger nära crookiest road och har ca 10-15 minuters gångavstånd till Fisherman's warf. När vi skulle tillbaka 2013 tänkte jag boka rum på samma hotell men då verkar det som att hotellet renoverats upp och fördyrats. Men läget kan jag varmt rekommendera. 

2013 valde vi istället ett annat hotell, country hearth inn på Lombard street. När vi kom till hotellet mitt i natten var det ingen där och taxichauffören hjälpte oss att ringa och väcka ägaren som kom ut och gav oss tillgång till rummet. Detta trots att vi meddelat vår sena ankomst. Frukosten var kass, fanns frukt och muffins. Det var inga problem att ta sig in till staden och det ligger nära Golden Gate. Men jag tror man kan hitta bättre hotell för det priset. Skall man ha bil kan det vara skönt att ta ett hotell där man kan boka parkering. På detta hotell fick man om det fanns lediga men det fanns det aldrig så vi fick leta i området. 


Ta sig runt 

Att ta sig runt i San Francisco går mycket smidigt. Det finns bussar, linjebussar, spårvagnar och tunnelbana. Bussarna i staden verkade gå ofta- jag tror aldrig vi behövde vänta mer än sju minuter. När man skall gå av vid nästa station rycker man i snöret som hänger längs med fönstren. 


Sevärdheter

Golden Gate- Världens vackraste bro 


För mig klår Golden Gate alla andra sevärdheter i världen, åtminstone alla som jag har sett. Eiffeltornet, frihetsgudinnan och The Hollywoodsign har inget att komma med i jämförelse med Golden Gate. Det är någon slags mystik som vilar över den magnifika bron. Bilden är tagen från en liten strand på motsatt sida från turistcentret vid Golden Gate bron och härifrån fick vi de absolut bästa bilderna. Detta var enligt mig den absolut finaste stunden på resan och jag tror vi råkade spendera flera timmar här nere. Läs mer om denna plats nedan: cykelutflykt Golden Gate- Sausalito - Tiburon.

The crookiest road in the world (Lombard street)


Världens krokigaste gata ligger på Lombard Street och är något man måste se under sin visit i San Francisco. Man kan knappt förstå hur det är möjligt för bilar att köra på den slalomliknande gatan. Jag tyckte det var riktigt häftigt att se den blomstrande, krokiga gatan som ligger nära Fisherman's warf. Så det är ingen omväg att besöka platsen. 


Fisherman's wharf 


I Fishermans wharf ligger fiskebåtarna i hamn och här finns restauranger som serverar fisk och skaldjur samt mindre souvenirbutiker. 

2007 när jag för första gången besökte staden hade vi inte förbokat några biljetter ut till Alcatraz så det var helt omöjligt att få stiga ombord på ön. Detta var något vi ångrade. Men då vandrade vi instället runt i Fishermans wharf och överallt såg vi skyltar för båtturer under Golden Gate och runt Alcatraz. Båtturen kostade ca 100 svenska kronor. Det var en otroligt mysig båtresa och mäktigt att åka under bron. Under resan berättade våra guider fakta och historier för oss om bron och Alcatraz. 


Pier 39




Pier 39 i Fisherman's wharf är ett två våningar högt nöjescentrum med shopping, serveringar och spelhall.   Ändå är det kanske mest känt för de berömda sjölejonen som ligger utsträckta på bryggor och latar sig, kivas och visar upp sig för besökarna. Missa inte denna syn, verkligen charmigt!

Alcatraz 





2013 när jag skulle till San Francisco för andra gången bokade jag biljetter till Alcatrazfärjan några veckor innan avfärd för att vara säker på att få se ön under vår visit. Vi valde early bord avgången, den första avgången på morgonen vilket jag är mycket glad för att vi gjorde. Båten var långt ifrån full och när vi kom ut till ön var den såklart tom på människor. Vi behövde inte köa för att få hörlurar till audioturen (som ingår i priset) utan det gick mycket smidigt. De båtar som kom efter oss var proppfulla.  


City Hall 




City Hall ligger inne i stadskärnan nära shoppingdistriktet. 


Alamo square - Painted ladies 


San Francisco har otroligt fina små hus i olika färger, material och utsmyckningar. Painted ladies är en liten gata vid utkanten av Alamo square med de allra finaste husen. Går man upp i parken på höjden får man en otrolig utsikt över painted ladies med en maffig skyline i bakgrunden. Se den första bilden i inlägget -magiskt! 


Twin peeks 


Twin peeks är två kullar varifrån man har en makalös utsikt över staden. Jag har aldrig tidigare varit med om en sådan stark vind. Vi kunde inte stå rakt utan var i princip tvungna att krypa fram för att inte falla omkull. Jag är egentligen inte mycket för utsiktsplatser - men Twin peeks är enligt mig väl värt ett besök. 

Utflykter 


Cykelutflykt: Goden Gate-Sausalito-Tiburon

På morgonen tog vi oss till Fisherman's wharf där vi hyrde cykel på ett av alla uthyrningsställen. Vi kom iväg runt 10 på morgonen. Att hyra cykeln för en dag kostade ca 200 kr per person. 

Vi började dagen med att återvända till den lilla stranden på andra sidan Golden Gate mot turist centret. Det är alltså på samma sida som staden men man går under bron och när man kommer upp på andra sidan kommer en liten stig som fortsätter längs med kusten och till slut ser man stranden. 

Dagen innan besökte vi stranden på eftermiddagen men vi var bara tvungna att åka dit igen, nu var det tidig förmiddag och vattnet var mycket längre ut. Överallt hittade vi sjöstjärnor, krabbor och musslor. Riktigt häftigt.  







Sedan tog vi våra cyklar över bron till andra sidan och följde skyltningen mot Sausalito. Det tog ca 30-45 minuter från turist centret till Sausalito. 



I Sausalito stannade vi för att äta lunch på Napa Valley Burger som jag starkt kan rekommendera. Helt otroligt goda hamburgare i proffsig och mysig miljö, för oss kostade hamburgare med tillbehör och dryck 150 kr per person. Restaurangen ligger längs med den stora gatan som går genom Sausalito. Precis runt hörnet på gatan efter restaurangen kan man parkera cykeln på den stora cykelparkeringen. 

Sausalito
Tiburon
Efter att ha lunchat i Sausalito cyklade vi vidare till Tiburon. Vägen dit gick delvis på cykelvägar men även längs med bilvägar och ibland var man osäker på om man kört fel. Det tog 1-1,5 timme mellan Sausalito och Tiburon. Och jag måste erkänna att det inte var värt det. Det går en färja mellan Tiburon- Sausalito - Fisherman's wharf i San Francisco och jag skulle säga att man inte missar något om man tar färjan tillbaka från Sausalito till San Francisco direkt och skippar Tiburon.  

Färjan mellan Tiburon och Fisherman's wharf kostade 70 kr per person. 


Det blev en heldag, vi hyrde cykeln från klockan 10 på morgonen och kom hem lagom till middagstid. En lyckad dag! 

Bilutflykt: Muir woods - Sonoma & Napa Valley 

Äntligen har vi fått vår hyrbil! Nu kunde vi ta oss längre sträckor utan att vara beroende av tidtabeller. Vi började med att köra över Golden Gate bron. Det kostar inget att köra ut från staden utan man betalar när man kommer tillbaka. Tydligen betalar man med mobilen på något sätt men vi valde att köra Oakland bridge tillbaka istället för att slippa krångla, där betalar man 5 dollar med cash. Enkelt! 


Jag har velat åka till Muir wood så länge och äntligen var jag här. Från San Francisco till Muir woods tog det ca 40 minuter. Inträdet kostade ynka 50 kr per person och i denna nationalpark får man se träd som är så breda att man ser ut som en liten plutt och så höga att det ser ut som att de aldrig skall ta slut. 

Vi kom fram några timmar efter att de hade öppnat parken och det var redan fullt på alla parkeringar så vi fick ställa oss längs med vägen men det var inga problem. 



Efter Muir woods körde vi vidare via Sonoma, (dit tog det ca en timme), stannade och åt lunch och sedan vidare mot Napa Valley (ytterligare ca en halvtimme körning). Vi var inte intresserade av att stanna och smutta på viner utan vi körde mest igenom och kollade på vinrankorna som radade upp sig och de stora vingårdarna med de enorma husen i centrum. 




Efter Napa Valley var vi helt slut och ville hem till hotellet. Det tog ca 1,5 timme att köra tillbaka. Som sagt så tog vi Oakland Bridge tillbaka för att slippa krångla med avgiften på hemvägen på Golden Gate. För Oakland bridge betalade vi 5 dollar i casch helt enkelt.




Budget 

För budget, se separat inlägg om hela resans budget här 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar