söndag 2 augusti 2015

Amsterdam- Sex, Droger, kanaler & Tulpaner

Sommaren 2015, 1-23 juni var jag och min kille ute och tågluffade i Europa. Vi valde att flyga både ut i Europa och hem till Sverige igen för att undvika längre tågresor. Vi köpte ett Interrailkort med fritt tågresande i 23 dagar och började vår resa i Amsterdam. Detta var min första visit i staden. Redan våren 2016 (30 mars-4 april) kom jag tillbaka. Då tillsammans med min mamma som länge varit nyfiken på Amsterdam. Jag gick med på att åka tillbaka så snart av tre anledningar. 1. Jag hann inte riktigt se klart staden under senaste visiten då vi överraskades av regn och gav oss iväg tidigare än planerat. 2. Jag ville se tulpanerna blomma i Holland. 3. Jag hade sett bilder från en liten ort i Holland, Giethoorn som jag verkligen ville besöka.

Dessa utflykter har jag skrivit om i separata inlägg. Länk till mitt inlägg om blomsterparken Keukenhof hittar du här, vackra Geithoorn här och studentorten Utrecht här.

Tågluff: Stopp 1 samt våren 2016

Dag 1-2 av Tågluffen

Lite om Amsterdam...

Amsterdam liknar inte någon annan stad. Amsterdam är staden med höga smala hus, droger, sex, kanaler, tulpaner, vindkraftverk och cyklar. Det finns faktiskt fler kanaler i Amsterdam än i Venedig. På kanalerna ligger de berömda husbåtarna. En husbåt kostar ca 5 miljoner euro. En helt sjuk summa. Man kan inte köpa förrän någon säljer och omsättningen är låg. Ett roligt fakta är att Amsterdamborna inte drar för sina gardiner i hemmen. Detta enligt vår guide. De anser nämligen att man bara drar för gardinerna i sitt hem om man har något att dölja. Vi åkte två båtturer på kanalerna, en dagstur och en kvälls/natt-tur. Och på dessa turer såg man rakt in i husbåtarna. Guiden förklarade för oss att man kan utgå från att om gardinerna ändå är neddragna- då är stället uthyrt till turister.

Med 800.000 invånare men över en miljon cyklar känns staden nästan invaderad av cyklar. Varje år plockar man upp 2000 cyklar ur kanalerna och en guide under vår visit berättade att hon i år (april) redan fått tre cyklar stulna sedan årsskiftet. Guiden på world war two touren beskrev det såhär: "we are very nice people here, but put us on a bike and we are assholes". Jag kan bara instämma, jag var närpå rädd för mitt liv när jag gick runt i stan för att bli påkörd av en cyklist. Att man cyklar i sådan hög utsträckning beror dels på att det är det enklaste sättet att ta sig fram bland allt folk men även då det kostar 5 euro i timmen att parkera i staden. Det är heller inte så lätt att fickparkera på de trånga gatorna med kanalerna precis intill.

Överallt fanns översvämmade cykelparkeringar.
Själv hade jag inte antagit utmaningen att fickparkera längs med en kanal. Vi snackar en cm från kanten.

Anledningen till att husen är så smala i Amsterdam är att när man byggde husen fick man betala skatt utifrån bredden på huset.

Amsterdams minsta hus, nummer 7. Endast två våningar och lika smalt som en dörr. Obs hänger inte ihop med det vita huset till vänster.

Folket i Holland är trevliga och bra på engelska. Tydligen, vilket jag inte visste innan är holländarna bland annat kända för att vara långa och snåla. Snålheten kan jag inte uttala mig om men visst såg vi en del långa personer i Amsterdam efter att vi börjat tänka på det.

Ditresa

Tågluffen: Vi valde att börja vår tågluff med att flyga till Amsterdam. Flyget kostade 1106 kr för två personer enkel resa. Anledningen till att vi valde att flyga var att Interrailkorten inte gäller i det landet man köper det i. Då det är så dyrt -och tidskrävande att åka tåg i Sverige var det troligen billigare att ta flyget. Och vi tjänade utan tvekan in mycket tid.

Våren 2016: När jag var där med min mamma våren 2016 betalade vi 3358 konor per person tur och retur. Detta tyckte jag var en dyr flygresa men vill man iväg så vill man och min mamma kunde på grund av sitt arbete inte var så flexibel med datumen.

Redan under flygningens sista bit. När man kommit in över Holland blir det tydligt varför landet är känt för sina kanaler och vindkraftverk.

Vi flög till Amsterdams flygplats Schipol. Flygplatsen är verkligen enorm. Det är Europas 4e största flygplats efter London, Paris och Frankfurt. En rolig detalj är att flygplatsen är byggd 4 meter under vattenytan där det tidigare legat en sjö.

Denna bild tagen i centrala Amsterdam visar tydligt att det är många flyg som landar på Amsterdams flygplats

Det är inte svårt att hitta till nedgången till tågen som tar en från flygplatsen in till centrala Amsterdam. Precis ovanför står gula automater där man kan köpa biljett antingen med kort eller kontanter (billigast med mynt). Tågen avgår ungefär var 10e-15e minut. Vissa tåg stannar på flera stationer medan det finns direkttåg in till Amsterdam central som bara tar 13 minuter. Var vaksamma med vilket tåg ni hoppar på, jag och min sambo var nära att åka åt fel håll. Det var inte så tydligt vid plattformen vilken sida som gick in mot Amsterdam. Biljetten kostade 10,20 euro för 2 personer enkel väg. När vi var där i Juni fick vi köpa dessa biljetter utöver då våra interrailpass inte började gälla förrän nästa dag- annars hade vi kunnat åka på det.
Det finns såklart andra sätt att ta sig in till de centrala delarna- kolla flygplatsens hemsida för mer information. Men jag är övertygad om att tåget är det smidigaste sättet.

På vägen från stationen, innan man kommer in i "red light district" finner man några av de vackraste husen i staden.

Centralstationen & turistinformationen

Turistcentret ligger precis mittemot centralstationen. Det går inte att missa när man kommer ut från centralen. Vill man köpa tågbiljetter skall man när man kommer till Amsterdam central gå längst till vänster innanför dörrarna. Där hittar man informationscentret där man kan köpa tågbiljetter. Här får man bra hjälp. Förutom att köpa biljetter kan man även få tidtabell eller reseplanerare utskriven.

Centralstationen
En vacker kyrka som syns från centralstationen. Bakom den ligger Hotel rance Floris.
På denna bild ser man hur nära centralstationen turistinformationen faktiskt är. Turistinformationen är den vita byggnaden (på bryggan kan man se restaurang Loetjes gäster). Den brun-röda byggnaden bakom är centralstationen.

Boende

Vi försöker att alltid boka hotell via hotels.com, då man får var tionde natt gratis. Och på en sådan resa som en tågluff  eller överhuvudtaget om man reser mycket får man ut några "gratis"-nätter. Det är dyrt med hotell i Amsterdam och standarden är låg. Sommaren 2015 bokade vi hotellet i Amsterdam hemifrån. Våren 2016 bokade vi den första natten hemifrån samt de tre sista då vi valde att bo lite lyxigare. Den andra natten höll vi dock öppen då vi inte visste vart vi ville bo, i Amsterdam eller Giethoorn. Det blev Amsterdam och vi bokade hotellet för natten samma dag direkt från mobilen- och det är inga som helst problem.

Hotel Old Quarter
Sommaren 2015 bodde jag och min sambo på Hotel Old Quarter i red light district. Hotellet var ett av de sämsta på resan men läget var bra med närheten till stationen (5 minuter promenad), de vackra kanalerna och stadens centrum.

Hotellet ligger, som många andra hotell i Amsterdam ovanpå en bar och man checkar in i baren. Rummet var ofräscht med två enkelsängar, ett handfat och ett litet bord. Vi hade fönster mot en "innergård" och hade både toalett och duschrum i korridoren. Jag skulle inte rekommendera hotellet om man är kräsen. Vi betalade 836 kronor för en natt. Positivt med hotellet var att det fanns hiss. Men jag kan inte säga annat än att det var en upplevelse att bo i red light district. Vi bodde på huvudgatan och precis bredvid hotellet fanns en tvättomat. Det fanns också många restauranger som i och för sig tog överpris. När jag kollade på att boka detta hotell under våren 2016 så var det betydligt dyrare, tror det låg på ca 1200 kr per natt. Och det är det absolut inte värt.

Hotel Old Nickel
Våren 2016 bodde jag och min mamma första natten på Hotel Old Nickel. Hotellet ligger bara runt hörnet från Hotel Old Quarter och hotellen påminner mycket om varandra men det var betydligt fräschare på Old Nickel och man hade egen toalett med dusch. Även här checkar man in från baren.

Däremot fanns det ingen hiss och vi fick rum högst upp på 4e våningen. Jag skulle därmed inte rekommendera hotellet för personer som har rörelseförhinder eller om man har mindre barn och behöver ha med sig barnvagn. Vi bokade inte frukost på hotellet men det hade kostat 5 euro att köpa det på plats. För natten betalade vi ca 100 euro. Vårt rum låg med fönster ut mot gatan och det var tur att vi hade med oss öronproppar för det var höga ljud från gatan stundvis under natten.

Floris France hotel
Detta hotell bokade vi samma dag som vi skulle checka in och betalade då 85 euro inklusive frukost. Mycket prisvärt. Hotellet ligger i samma område som de tidigare hotellen jag bott på i Red light district. Fräscht med en ordentlig reception, hiss och eget badrum med dusch.

Frukosten fick man serverat som en buffé i baren bredvid hotellet och det var faktiskt riktigt bra frukost. Det fanns en kaffeautomat som gjorde gott kaffe av olika sort. Det fanns bröd med pålägg, yoghurt med tillbehör, ägg, bacon, juice m.m. Detta hotellet kan jag varmt rekommendera!

När man står vid centralstationen och tittar åt vänster ser man en stor vacker kyrka precis vid vattnet. Precis bakom den ligger hotellet, det kan man ha som riktmärke.

Hotel Victoria Plaza
Står man vid centralstationen och tittar rakt fram kan man inte missa hotel Victoria Plaza som är ett fyrstjärnigt hotell precis vid stationen. Det här är det dyraste hotellet jag bott på hittills. Vi betalade 5303 kr för två personer, tre nätter. I efterhand kan jag säga att jag inte tyckte det var värt det. Inte efter att ha bott på hotel France Floris som hade allt man kunde önska för en betydligt billigare peng (men som inte var ledigt under de datumen vi bodde på Victoria plaza).

Utsikten från första hotelrummet
Hotellets pool

Fördelen med att boka ett så fint hotell är att man får bra service. Victoria plaza har också en inomhuspool och jag älskar att ta ett bad efter en lång dag i en ny stad där man nästan promenerat sönder fötterna. Att köpa till frukostbuffé kostade 19 euro per person och det var vi inte beredda att betala för en frukost. Vi tilldelades ett rum på 4e plan. Vi hade bokat det billigaste men det var ett störande pip i rummet och duschen fungerade inte bra. Så vi klagade och blev uppgraderade till en utställningssvit, riktigt lyxigt. Rummet låg mot stationen, vacker utsikt men hög ljudnivå på natten. Vi fick även två gratis frukostbuffé var vilket vi blev mycket glada för. Buffén hade allt man kunde önska men inte mer än så. Definitivt inte värt 19 euro om man inte är en riktig storätare.

Utsikt från stationen
Frukostbuffén på Victoria Plaza

Sevärdheter

Red light district

Första gången jag var i Amsterdam i juni 2015 bodde vi Red ligtht district. När jag sedan kom tillbaka i april 2016 var det självklart för mig att bo i Red Light även denna gång. Så de första två nätterna bodde vi på enklare hotell i området. Red Light slutar inte fascinera mig. Det är så unikt och väcker så mycket frågor. Vid min första visit tillsammans med min sambo gick vi runt och undrade hur allt fungerade. Säljer de sex eller lapdance? Hur har tjejerna som arbetar det egentligen? Hur ser säkerheten ut? Och eftersom vi kommer från ett land där det är olagligt att köpa sex väcks frågor om det är bra eller dåligt med laglig prostitution.

Området ligger mycket nära stationen. På dagen, innan man når kärnan av Red Light är det inget speciellt med området jämfört med resten av staden. Det är den äldsta delen av staden så man hittar inga moderna hus och gamla kyrkan ligger här. Men när man kommer till själva hjärtat av Red Light inser men det direkt. Oavsett om det är dag, kväll eller natt. Det är definitivt tydligare när det är mörkt då de röda lamporna tydligt markerar vart man befinner sig men även när det inte lyser röda nyonskyltar så vet man på andra sätt när man hittat dit. En sak som skvallrar på Red Light är alla sexbutiker och ställen man kan betala för att få se sexshower. Men det som allra mest väcker ens nyfikenhet (och frambringar lite skamsenhet) är de näst intill nakna tjejerna i fönstren som försöker locka in kunder.  Det är strikt förbjudet att fota tjejerna i fönstren.

När jag bestämde mig för att åka till Amsterdam en andra gång visste jag vad jag denna gång inte fick missa. En rundtur där man fick veta mer om området Red Light och dess sexindustri. Det finns flera bolag som har guidade turer i området men jag fastande för en som jag hittade i en resebok.
1994 öppnade den före detta sexarbetaren Mariska Majoor ett informationscenter för att nyansera bilden av sexhandeln. Hon vill sprida information och stötta sexarbetarna för en mer dräglig arbetssituation. Informationscentret som förkortas PIC (prostitution information center) finns i skrivande stund på Enge Kerksteeg 3, precis vid gamla kyrkan i Red Light District. Varje lördag klockan 17 och varje onsdag 18.30 håller centret en guidad tur. När vi gick så hölls turen av en kvinna som är anställd av centret. Hon är den enda som arbetar på PIC som inte är en före detta sexarbetare men hon är utbildad inom området, en expert med otrolig humor och karisma. En helt fantastisk tur som jag varmt kan rekommendera. Jag vågar till och med sträcka mig till att det här var höjdpunkten på resan. Man kan inte förboka utan dyker bara upp utanför PIC på angiven tid. Dubbelkolla hemsidan innan ni åker så inga ändringar gjorts.
Hemidan: www-pic-amstedam.com

Rekommenderas att inte läsa texten nedan om man tänker gå turen- mer spännande att få den på plats:  Det vi fick lära oss under turen är att alla sexarbetare har eget företag, de betalar skatt, är sina egna och utför bara de tjänster de vill. Men jo, det handlar om sex, inte bara strippning. De betalar 800-1800 kr för att hyra ett fönsterbås i 8 timmar. Man kan bara hyra ett pass i taget. Detta för att man när som helst skall kunna välja att sluta utan att man förlorar pengar som man lagt ut. Kunderna betalar ca 50 euro för 15 minuter. Det kan låta som kort tid men enligt sexarbetarna tar det i snitt 6 minuter från det att en man går in genom dörren tills att han nöjt går därifrån. De flesta kunderna är lokala och återkommer regelbundet. Väldigt få turister är kunder då man inte får komma in till en sexarbetare om man är full eller påverkad av droger. Polisen är mycket synliga i området och man ser det som mycket viktigt att sexarbetarna kan känna sig trygga i sitt arbete. Varje fönster och varje rum innanför har ett eget larm som tjuter högt om man använder det. Vid ett test för några år sedan tog det bara 20 sekunder innan polisen kom. När det väl larmas handlar det oftast om att kund och arbetare inte är överens om priset. Men det larmas inte särskilt ofta. Sämsta tiden på veckan att stå och sälja är lördag kväll medan bästa tiden på veckan är måndag morgon

Det finns ytterligare två mindre områden i Amsterdam med sexindustri såsom i Red Light med skillnaden att där inte finns lika mycket turister i dessa områden.

När du går runt gamla kyrkan så håll koll på marken för där finns nämligen ett lite annorlunda konstverk. Nämligen en staty i form av ett bröst som en hand tar på. Som jag förstod det så är det en gåva som staden fått och som väckt känslor. Men i slutändan gick kyrkan in och bestämde att ha kvar statyn trots att den ligger precis utanför kyrkan. Det säger en del om kyrkans tolerans i området där sexet och drogerna flödar.

Vid kyrkan kan man även hittat statyn Belle som har som syfte att visa hur Amsterdam vill att sexarbetare skall vara stolta över sitt yrke. Det är så man i staden ser på sexarbetare i Amsterdam och det är så dem vill att världen ska se på sexarbetare.

Också drogerna såklart..

Coffeshops finns det gott om i området

Över Red Light district- egentligen över hela Amsterdam ligger det mer eller mindre ett kostant moln av cannabis. Det måste upplevas för att man skall förstå då jag vet att det låter osannolikt. Men man känner verkligen röken var man än går och den smyger sig in genom ventilation och fönster. Det kom till och med fram en kille och frågade om vi ville köpa kokain- mitt på huvudgatan under dagtid. Under den guidade turen passerade vi en annorlunda butik / informationscenter nämligen hangover information. Lite kul faktiskt.

Oude Kerk - The old church

Chinatown

Som så många andra städer har även Amsterdam sitt eget Chinatown. Området är egentligen bara några gator och ligger intill Red Light district.

Broar och kanaler

Kanalerna och broarna bidrar i hög grad till stadens charm.

Jag vid en av de vackraste platserna i Amsterdam
Pissoar som står längs med vissa kanaler
Under en promenad i Amsterdam får man se massa olika sortera broar

På vägen såg vi även många sneda hus. Svårt att fånga på bild men på denna tycker jag ändå att man kan se.

Båtturer

Under mitt första besök i staden åkte vi ingen båttur på kanalerna. Men eftersom alla som varit i Amsterdam verkar tycka att det är ett måste så gjorde jag det under mitt andra besök. Faktiskt blev det till och med två gånger. Redan första kvällen i staden åkte vi en kvällstur med vin och ostprovning. Vi köpte biljetterna för 370 kr/ person på turistcentret. Turen avgår bara en liten bit från Victoria plaza. Den började klockan 21 och slutade 23. Man fick testa fyra olika ostar med sås och en brödbit. Ingen höjdare direkt då osten redan hunnit torka i kanterna när vi satte oss. Men man fick obegränsat med påfyllning av flera goda viner. Vill man testa ost kan man bege sig till Cheese museum, se vidare längre ner i inlägget.

Det var mysigt att sitta i en båt och dricka vin. Se staden, upplyst av en massa lampor. De vackra fasaderna och de upplysta broarna. Endast från vattnet kan man se den otroligt vackra vyn "de sju valven" som är sju identiska broar som man kan se rakt igenom. Jag hann inte fota men man kan googla efter bild på detta. På kvällen är konturerna smyckade med lampor. Otroligt vackert.

Näst sista dagen hade vi ett fantastiskt väder och kunde inte låta bli att ta även en dags-båttur på kanalerna. Vi tog nu en mindre båt för att komma in på de mindre kanalerna. Solen värmde och från båten fick vi se Amsterdam från dess bästa sida. Verkligen värt det. Denna båttur kostade 200 kr per person och tog en timme, vi köpte biljetterna på turistcentret.

Självklart kör även Amsterdamborna själva en del båt. Det är det absolut lättaste sättet att ta sig fram. Här lär en pappa sin son, en liten kille på ca 3-4 år att köra båt under en bro.

Amsterdams teater

Under båtturen passerade vi Amsterdams teater. Byggnaden har tidigare varit en cirkus och man har fortfarande kvar hissen som byggdes för att klara en elefant.

Amsterdam hotell

Vi passerade även Amsterdams äldsta och dyraste hotell

The weigh house - De waag
Finner man i Red Light district-området

The weigh house

Muntplein

Ligger precis bredvid blomstermarknaden på vatten

Rembrandttorget

Blommarknad- På vatten

Holland är känt för sina blommor. Första gången jag var i Amsterdam var jag lite irriterad över att det inte fanns tid över för att se en tulpanodling och att det var fel årstid vi var där. Men vi fick i alla fall se den kända blommarknaden som ligger mitt i staden.

Det märks tydligt att holländarna är stolta över sina tulpaner

Kunde såklart inte låta bli att köpa med mig lite blommor hem

Dam torget- Royal palace & Neuwe kerk

Dam torget, till vänster Royal palace - till höger neuwe kerk
När jag var i Amsterdam juni 2015 skulle vi möta upp gruppen för den guidade turen vid Dam torget. Vi var lite tidiga och satte oss ner ett tag och väntade. Det satt en tjej framför oss och rökte cannabis. Hon satt själv och skrattade rakt ut. Hög som ett hus.

Vi mötte guiden vid ett café som heter Dam good coffee som ligger precis bredvid Swarowski.

World war 2 tour & Anne Frank skip the line

När vi skulle boka vår första resa till staden fick jag veta av en kollega att man måste boka biljett till Anne Franks museum i god tid då kön oftast är riktigt lång. Jag ville verkligen gå dit och vägrar stå i kö i timmar, men trots att vi bokade resan 1,5 månad innan så var biljetterna redan slutsålda hela april, maj och juni samt början av juli - och då alltså även de två dagarna vi skulle till Amsterdam. Vi googlade då och hittade en hemsida www.getyourguide.se där man kunde gå en guidad tur som avslutades med att man fick gå förbi kön in till museumet. Vi hade tur att det fanns två platser kvar och bokade. Detta kostade 540 kr för två personer. Hade vi bokat en vanlig biljett in till Anne Frank hade det kostat 90 kr per person.

Det var nog tur att vi förbokade den gången. Såhär såg kön ut när jag var i Amsterdam i april 2016. Den går runt hela kyrkan!

World war 2- turen var bra och tog en timme. Man fick höra en del intressanta och hemska historier om hur det var i Amsterdam under andra världskriget.

Anne Frank museum
Anne Frank var sådär. I rättvisans namn så skall nämnas att varken jag eller min kille gillar museum, så det var en tuff publik. Det var häftigt att se var familjen bodde men det var så mycket folk att man- trots att vi gick förbi kön sedan fick köa genom hela huset. Det som fanns var tomma rum med bilder och texter samt lite klotter på väggarna.

Joordan

Joordan är ett område som ligger på samma sida kanalen som Anne Frank.I Joordan ligger bland annat Anne Franks museum. Bara en kort promenad från Anne Frank, på samma gata ligger ett ostmuseum och ett tuplanmuesum.

Bad-Ank-butik

Amsterdam har flera roliga annorlunda butiker. En som jag tyckte var väldigt rolig var bad-anksbutiken som ligger på Leliestraat 16. Mellan Damtoget och Anne Franks museum.

Ostmuseet

Jag kan verkligen rekommenderas att gå in på ostmuseet. Det kostar ingenting utan man kommer in i en shop där man kan handla och provsmaka ost. Man kan sedan gå ner en trappa till museet men det var bara en liten utställning med hjälpmedel som man använder när man gör ost. Man kan lämna ett bidrag till museet. Varför inte lämna en slant och smaka ostar med gott samvete. Det fanns ost i alla dess färger och smaker. Honungsost, wasabiost, vitlöksost, senapsost och mycket mer.

Tulpanmuseet

Vi gick bara in i shoppen och tittade. Här inne såldes det tulpanlökar och olika souvenirer.

Westerkerk

Ligger precis bredvid Anne Franks museum.

Noorderkerk

Svårt att få en bra bild eftersom det är smala gator runtom kyrkan.

Marknader

Överallt i staden springer man på olika marknader. Ett exempel är Noordermarkt som ligger en kort promenad från Anne Frank, ostmueet och tulpanmuseet i Jordaan. Här kan man köpa både mat, kläder och inredning.

Bland annat kunde man här hitta klubbor med cannabis-smak. Lite annorlunda kan jag tycka.

Leidesplein

Ett tråkigt torg som inte ens var värt att fota.

Begijnhof

En mycket gammal innergård. Visst var det fint men egentligen inget särskilt och inte värd någon längre promenad enligt mig.

Vondelpark

Det var inget särskilt med parken som gjorde intryck på oss. Inte heller för Vondelpark skulle jag bemöda mig med en längre promenad. Det är en vanlig park. Och visst, är man sugen på lite lugn och ro så är det väll passande. Annars skall man inte slösa tid här enligt mig.

I Amsterdam-skylten

Den klassiska skylten som de flesta som besöker Amsterdam fotar sig med.

Det var svårt att få till den klassiska "I Amsterdam" bilden då det var smockfullt med folk framför skylten. Då får man hitta en annan lösning.
När vi var där i april var vattnet fullt med tulpaner. Som sagt, holländarna är verkligen stolta över sina tulpaner

Icebar

Ett helt värdelöst påhitt som bara finns för att lura av turister pengar. Jag skäms över att jag gick på den lätta. Inträdet kostade 180 kr per person och det skulle då ingå tre drinkar. Ingen berättade att man skulle vara där en stund innan den tid man bokat då man förväntades dricka upp den första drinken i förbaren innan. I ärlighetens namn smakade det bara saft. Sen gick man i grupp in en själva isbaren och där fick man välja mellan två shot (som smakade skit) eller juice eller öl. Isbaren var ett litet rum. Visst fanns det is men delar av rummet var av vit plast.

Oosterdok

På vägen från centralstationen mot Oosterdok, på Prins Henrikkade passerar man det kända hotellet Amrath hotel.

Hotell Amrath

Oosterdok är ett område som ligger öster om centralstationen. Här breddar sig kanalen och fungerar som inslussningen till staden.

Nemo har en central roll i Oosterdok. Ett forskarentrum för barn om jag förstod det hela rätt.

Vill man ta utsiktsbilder i staden kan man antingen gå till Hilton Hotels skyview och betala hutlöst för en drink eller en middag. Eller så kan man gå till stadens bibliotek och ta hissen längst upp och få utsikten helt gratis. Den första bilden i inlägget är taget härifrån.

På översta plan på biblioteket finns en enkel restaurang. Här satt mest studenter och lunchade/ fikade under tiden de studerade.

Gassan Diamonds

Tydligen är Amsterdam känt för att ha flera diamantfabriker. Sista dagen hade vi inte mycket för oss och besökte då den fabrik som skulle vara den bästa enligt vårt hotell. Det var gratis att gå in och man fick också en guide som satte sig ner och berättade lite om olika diamanter. Hur man slipar diamanter och vad det är som avgör värdet på en diamant. Jag tyckte besöket på Gassan diamonds var helt okej men inte riktigt min grej, Mest störande att jag inte hade råd att köpa det mesta i butiken. Fanns visserligen en del billigare smycken också.

Tips

Om jag någonsin skall tillbaka till Amsterdam så skall jag åka i slutet av april, över den 27e april- då Amsterdamborna firar Kings day. De klär sig helt i Orange. De samlar ihop saker som de tröttnat på och går ut på gatorna och har loppis. De dricker sig fulla och festar natten lång. Det är också vid denna tid på året man har som störst chans att se tulpanerna (men självklart beror det på hur värdeleken varit).

Mat

Första gången jag var i Amsterdam märkte jag inte att det fanns någon särskild mat som var speciell Holländsk mat. Däremot fanns det pommes-restauranger som bara sålde hemmagjorda pommes med valfri sås. Kändes lite konstigt men egentligen så är det ju ganska smart.

Restaurang Greetje  Andra gången jag skulle dit var jag mer bestämd med att jag ville smaka äkta Holländsk mat. Det var inte lätt men efter att ha läst en resebok om Amsterdam och googlat fram en restaurang som tipsades om bokade jag bord på restaurang Greetje. Restaurangen ägs av en kvinna som serverar sin mammas recept- typisk Holländsk mat och den har höga betyg på Tripadvisor.

Vi valde att beställa in en provsmaksmeny som förrätt och som efterrätt och hoppade över varmrätten. På så sätt fick vi pröva så mycket olika rätter som möjligt. Maten serverades snyggt, var välgjord och uppenbarligen typiskt holländsk. Maten var speciell. Inte äcklig men inte heller god. Bara speciell. Men är man nyfiken och vill uppleva det äkta holländska tycker jag man skall ge det ett försök. Man kan läsa menyn på hemsidan:

Förrätten bestod bland annat av soppor, bröd med olika pålägg och torkad blodpudding. Dock inte lika söt som den vi har i Sverige utan påminde mer om bröd.
Efterrätterna var goda. Gillar man lakrits kommer man älska lakritsglassen som var otroligt len.

Efter några dagars restaurangbesök insåg jag och min mamma att det var en "rätt eller snarare ett snacks" som återkom på flera menyer: Bitterballen. Otroligt roligt namn. Näst sista dagen hade vi vackert väder. Vi satte oss på restaurang Loetje, som ligger i samma hus som turistinformationen och som har en stor brygga man kan sitta och njuta av solen på. Vi beställde in en flaska rosé och frågade vad Bitterballen var för något och fick till svar att det är en klassisk holländsk boll av malt kött och bechamelsås som man friterar och äter med senap. Det lät inte gott men vi var tvungna att testa och det var trots namnet och beskrivningen faktiskt väldigt gott.

Budget Amsterdam

Tåg flygplatsen – Amsterdam 108 kr/ p t/r
Tåg inom Amsterdam (en resa) 30 kr/ person
Sammanlagt 3496 kr/ person

Mat och fika (inkl alkohol)
1514 kr per person 5,5 dagar

Kostnad per person
Boende: 3712 kr
Utflykter: 1909 kr
Resor: 3496 kr
Mat: 1514 kr

= 10’631 kr

Tågluffen: Fortsatt resa - Mot Belgien

Vi hade tänkt att stanna i Amsterdam i två heldagar. Men vi hann se mycket redan första dagen, då sevärdheterna ligger nära varandra. Andra dagen spöregnade det så vi bestämde oss för att dra vidare redan nästa förmiddag. Vi hade tänkt boka plats men det fanns inga platser kvar på snabbtåget.