måndag 3 augusti 2015

Bryssel - Staden med det vackraste torget


Sommaren 2015, 1-23 juni var jag och min kille ute och tågluffade i Europa. Vi valde att flyga både ut i Europa och hem till Sverige igen för att undvika längre tågresor. Vi köpte ett Interrailkort med fritt tågresande i 23 dagar och började vår resa i Amsterdam och sedan Belgien. 

Tågluff: Stopp 5

Dag 4-5



Ditresa


Vi kom till Bryssel med tåg. I Bryssel finns det tre tågstationer som alla ligger centralt: Mid, Nord och Central.  


Ta sig runt

Vi började med att göra misstaget att köpa hop-on-hop-off kort. Vi brukar inte åka med dessa bussar då vi anser det vara lite väl turistigt och att man missar mycket när man inte åker kollektivt eller promenerar. Man bussas mellan det som andra har bestämt är sevärt i staden. Men eftersom vi kom så sent tänkte vi att det var ett smidigt sätt att fort hinna se det viktigaste i staden. Först när vi köpt passen så vi att bussarna slutar gå 16.00. Klockan var då 15.00. Nu var det ingen trevlig stämning och ångesten var total. Men vi valde att åka till atomium och sedan ta oss runt med metro. En enkelresa kostade 2,10 euro/ person och automaterna på stationerna var enkla att förstå. 

Boende 

Vi hade inte bokat något hotell då vi inte hade haft för avsikt att övernatta i Bryssel utan i Gent. Men väl i Bryssel tog vi en promenad i staden och letade boende. Det mesta var väldigt dyrt, runt 120 euro. Min kille hade laddat på mobilkartan och använde den för att ta reda på vart det fanns hotell och vandrarhem också gick vi efter det. Efter ca 1 timme hittade vi äntligen ett Youth hostel- sleep well som vi betalade 73 euro för.




Det intressanta var att det här vandrarhemmet inriktad mot backpackers var det bästa hittills. Fräscha och rymliga rum med egen toalett och dusch (dock kunde man endast få ljummet vatten). Frukosten var okej. Det fanns mycket att välja mellan men det var lite konstiga kombinationer, tonfisk och jordnötssmör bland annat.

Dagen efter när vi skulle åka vidare gick vi från hotellet till Bryssel centraal och det tog ca 10-15 minuter. 

Dag 4


Atomium 

Mäktig byggnad, snygg design. 


Matin vid Atomium 



EU-kvarteret 

Vi såg fram emot att få se EU's hökvarter men väl där visste vi inte vad det fanns att kolla på. Visste inte heller vad vi skulle fota. Det var mest byggnader och lite flaggor, inget konkret. 




Galeries Royales St Hubert 





Grand place Grote Markt 

Grand place var enligt mig det vackraste torget jag sett (även om piazza Navona i Rom är en tuff konkurrent). Tyvärr är det ju svårt att fånga ett vackert torg på bild. Inte minst när byggnaderna som omringar torget är enorma och höga. Bättre bilder går att hitta om man googlar. 




Stadshuset i Bryssel ligger vid torget Grand place

Under tiden vi letade restaurang fick vi se en del av staden 



Smala gränder i närheten av Grand place har många turistiga restauranger som tar överpris
Vi passerade även en häftig kyrka som hade hus som insprängda i fasaden 

Manneken Pis 

Vi letade efter statyn ett tag och när vi väl kom fram utbrast Martin: "Är det här ett skämt, det här var den mest meningslösa sevärdhet jag någonsin sett". Jag är benägen att hålla med. Statyn var pytteliten, vi hade sett större kopior av den under dagen i olika souvenirbutiker. 


Manneken Pis

Cathedral 




Grand place by sunset 

Efter middagen tog vi en kvällspromenad och jag lyckades tjata till mig att vi skulle gå tillbaka till Grand place och sitta ner en stund. Efter att ha prövat flera Belgiska ölsorter i Brygge samt en helt makatlöst god citron-öl till middagen, vill jag passa på innan vi skulle lämna landet. Så vi köpte med oss en öl med hallonsmak och satte oss och njöt av den vackra platsen. 


Jag är nöjd med min hallonöl i handen- perfekt avslut på dagen


Dag 5  

Nästa dag gick vi upp i god tid då vi skulle hinna ta oss från Bryssel i Belgien, till Luxemburg och vidare till Moseldalen (Tyskland) samma dag.   

Bryssel  

Personligen gillade jag Bryssel mer än väntat. Jag har aldrig varit sugen på att åka dit och inte heller planerat att in det på denna resa. Men när vi fick tid över så stannade vi till. Och tur var det. Stadskärnan var fin och Grand place Grote markt var nog faktiskt det vackraste torget jag sett. Mäktigt. Även Atomium var sevärt. Eftersom att vi spenderade endast en eftermiddag i staden, kom fram runt 15.00 så hann vi se långt från allt men det vi helst ville se hann vi med. 
Martin tyckte dock inte om Bryssel särskilt mycket. Han var inte speciellt imponerad. 

Mat & Dryck 

Precis som överallt i Belgien är det öl, choklad och musslor som dominerar. Läs mer i mitt inlägg om Brygge här. 

Under vår promenad i staden passerade vi många chokladbutiker. Bland annat en som sålde choklad på pinne som man kan ha i varm mjölk som då blir en kopp med äkta varm choklad. 



Fortsatt resa - Mot Luxemburg  


Vi promenerade från hotellet till Bryssel centraal. Från Bryssel tog det sedan 3,5 timme till nästa stopp: Luxembourg. 



Gå vidare till inlägg 6 om tågluffen här 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar