söndag 23 augusti 2015

Moseldalen -Korsvirkeshus och goda viner

Sommaren 2015, 1-23 juni var jag och min kille ute och tågluffade i Europa. Vi valde att flyga både ut i Europa och hem till Sverige igen för att undvika längre tågresor. Vi köpte ett Interrailkort med fritt tågresande i 23 dagar och började vår resa i Amsterdam. Sedan Belgien och ett snabbt stopp i Luxemburg innan vi åkte vidare till Moseldalen i Tyskland.

Tågluff: Stopp 7

Dag 5-7

Dag 5

Ditresa

Den öde tågstationen i Urzig
Vi kom till Moseldalen med tåg och det var inte helt okomplicerat. Vi hade innan avresa läst på en blogg att man kunde ta tåget till Urzig (byte i Wittlich) varifrån man kunde hyra cyklar och sedan cykla ner till Bernkastel-Kues som var den staden vi skulle börja i. Väl i Urzig var det folktomt och inte en cykel, buss eller taxi så långt ögat kunde nå. Det hade hunnit bli tidig kväll och där stod vi. Tillslut kom det en ung kille och frågade vad vi gjorde där. Han sa att det inte finns några cyklar att hyra, buss eller taxi att få tag på. Det var för långt att gå ner till Bernkastel-Kues. Så vi fick vänta på tåget igen och åka tillbaka till Wittlich. Väl där frågade vi om det gick någon buss ner till Bernkastel-Kues och alla såg ut som frågetecken men så hade vi sån tur att det kom en buss precis när vi stod där med ändstation Bernkastel-Kues (buss 300). Bussen kostade 6 euro per person och tog ca 30 minuter. Vi var helt ensamma på bussen hela vägen.

Boende Bernkastel-Kues

Vi hade inte bokat hotell utan åkte dit på måfå då det inte fanns många hotell att boka via nätet. De flesta hotell längs med Mosel är små och familjeägda. Inte sällan kombinerade med en vinbutik eller restaurang. Bernkastel-Kues är en by uppdelad i två, på varsin sida om Mosel. Vi kom till Kues-sidan med bussen och promenerade runt på den sidan ett tag innan vi gick över till Bernkastel. Bernkastel är utan tvekan den vackraste sidan.

Vi gick runt i Bernkastels trånga gränder och frågade på säkert 10-15 hotell innan vi fick napp i en liten vinbutik Rieslinghaus med några rum på ovanvåningen. När man kommer från bron tar man till vänster, förbi turistinformationen som ligger precis ovanför båthamnen, efter turistinformationen rundar man hörnet och tar nästa gata in i staden. Vi betalade 78 euro för en natt, inkluderat frukost. Anledningen till att det var så fullt var att det var gatufestival just de dagarna vi var i Mosel.

Rummen var mycket fräscha, ett av de bästa hotellen på resan och frukosten likaså. Frukosten bestod av bröd, ägg, yoghurt, färsk frukt och en hel massa pålägg. Riktigt fräscht och lyxigt.

Bernkastel-Kues - staden

Som tidigare nämnts så är Bernkastel-Kues en by uppdelad på två sidor av floden. Bernkastel är utan tvekan den vackraste sidan enligt oss. Den centrala delen, precis vid bron är tätbebyggd med vackra korsvirkeshus och, smala gränder med restauranger och små butiker. Helt makalöst vackert.

Vi satte oss på en restaurang och åt schnitzel. Sen ville jag gå på vinprovning, fanns lite överallt i staden. Bland annat ett ställe som låg under bron på Kues sidan som såg jättemysig ut. Men det var fullt hela kvällen så vi sparade det till nästa dag.

Dag 6

Resa Bernkastel-Kues - Traben Trarbach

Under vår tid i Moseldalen märkte vi tydligt att det inte är tanken att man skall luffa till eller längs med Moseldalen. De flesta hade med sig en bil eller husvagn och cyklade mellan byarna. De stora, tunga väskorna insåg vi var för otympliga för att cykla med. Vi hade kanske kunnat hyra ett cykelsläp men det orkade vi inte kolla upp utan vi tog den enkla vägen ut och åkte båt och tåg. Vi tog båt mellan Bernkastel-Kues och Traben-Trarbach som kostade 26 euro och tog 1 timme och 45 minuter.

Innan Zertig/Zeltigen passerade vi genom en sluss som sänkte båten hela 6 meter, se nästa bild
Nu hade vi sjunkit ner 6 meter och kunde åka vidare

Man ser ständigt folk som cyklar längs med floden
I Kloster-Machern såg vi ett brobygge

Förutom en sluss, brobygge och en väldans massa vinrankor såg vi flera campingar. Återigen, det är tydligt att de många som tar sig längs med mosel har med sig bilen.

Traben-Trarbach- Staden

Byn var inte så intressant. På ena sidan, där vi stannade med båten fanns egentligen bara en gågata med lite butiker och restauranger.

På andra sidan var det en liten by med låga korsvirkeshus.

Traben-Trarbach är inte i närheten lika vacker som Bernkastel-Kues. Det är en väldigt liten by och finns inget direkt att se. Vi åt lunch och tog en snabb promenad. Sedan åkte vi vidare.

Resa Traben-Trarbach - Cochem

Vi hade funderingar på att fortsätta åka båt till Zell eller Cochem men fick höra att det var för långt och att det skulle ta runt 6 timmar. Så från Traben-Trarbach tog vi sedan tåg. Tågstationen låg på den sidan av floden där det är mest bebyggelse. När man kommer över bron går man en bit rakt fram på den stora bilvägen och sedan är det skyltat till höger. Fortsätt en bit och sedan hittar man den lilla tågstationen.

Tågstationen i Traben-Trarbach
Tåget ingick i Interrailpasset) till Bulay (dit tog det 15 minuter) och sedan vidare till Cochem med ett annat, större tåg (ytterligare 8 minuter). Det första tåget var litet och slingrade sig längs med mosel och bjöd på vacker utsikt.

Tågstationen i Cochem
När vi kom till stationen i Cochem fattade vi inte var staden låg. Det såg helt dött ut och vi var nära på att åka vidare. Vilket vi är mycket glada att vi inte gjorde för Cochem var fint. Tillslut valde vi att ta till höger när vi kom ut från stationen och gå längs med den gatan en bit. Och efter ett tag såg vi staden.

Boende Cochem

Inte heller när vi skulle till Cochem hade vi förbokat boende. Det var festival även här och det var fullt med folk. Även här fick vi gå runt ett bra tag och fråga på säkert 10 hotell innan vi fick napp. Hotellet låg precis bredvid linbanan.

Rummet var stort och helt okej fräscht med stort badrum. Jag tror det var det största rummet de hade (fanns bara det kvar) och vi fick betala 120 euro för en natt. Vi hade tv på rummet vilket uppskattades av Martin då det var någon viktig fotbollsmatch på kvällen. Frukosten var bra och det fanns mycket att välja mellan. Bröd, ägg, frukt och en massa olika pålägg.

Sesselbahn till Pinnerkreuz

Precis bredvid vårt hotell kunde man ta en linbana upp till en punkt som kallas Pinnerkreuz, då det finns ett kors vid högsta punkten, med utsikt över Cochem och Mosel. Det kostade 6,30 euro/p tur och retur (man kunde också gå). Här uppe skall det tydligen också finnas någon mindre djurpark med getter. Men det var nog mer med barn som målgrupp.

Här uppe hade man en vacker utsikt över Cochem och floden som slingar sig

Cochem - Staden

Cochem är en betydligt större stad än både Bernkastel-Kues och Traben-Trarbach. Vi gillade Cochem. Även om det inte kunde klå Bernkastel som var helt makalöst så var Cochem ändå väldigt fint.

Slottet i bakgrunden heter Reichsburg- hit kan man ta en Trolley för 4 euro/person. Oss frestade det inte så mycket. Vi tyckte att det räckte med att begrunda det på avstånd. Men de flesta som besöker staden tar nog en tur upp till slottet för en rundvandring.
Smala gränder, mysiga restauranger och fik. På kvällen hamnar Cochem i skugga och man kan då gå över bron till andra sidan mosel till den lilla staden Moselbrucke. På kvällen gick vi en promenad över bron, tog trappan ner och gick under bron åt höger. Där låg en vinkällare där man kunde pröva olika viner från Moseldalen.

Denna kväll förändrade faktiskt min syn på vin. Jag är ingen vinkännare. Brukar oftast säga att jag inte känner någon skillnad på billiga och dyra viner men de här vinerna var något helt annat. Vi testade nio olika vinsorter. Sedan tog vi oss, runda om fötterna tillbaka till Cochemsidan och hotellet.

Dag 7

När jag var i Moseldalen med mina föräldrar när jag var mindre så avslutade vi vår resa i Mosel med ett besök vid slottet Burg Eltz. Då hade vi bil så det var inga direkt problem att ta sig dit. Den här gången var det lite krångligare då vi hade två tunga väskor och that's it. Moseldalen var som sagt inget ställe där det var lätt att luffa sig fram. På morgonen satt jag och googlade med min telefon med wifit på hotellet och lyckades hitta en sida där det framkom att det går en buss, Burgenbus 330. Burgenbus går mellan maj och oktober på lördagar, söndagar och helgdagar från Moselkern, Hatzenport och Tries-Karden runt 9,11,15 och 17. Alltså endast fyra gånger om dagen. Se vidare i tidtabellen här. Observera att denna kan ändras så jag rekommenderar att man dubbelkollar att tabellen fortfarande stämmer innan man reser dit.

Vi hade tur att vi råkade befinna oss i i närheten under en helgdag för vi hade inte kollat upp bussen innan vi åkte. Vi valde att ta tåget till Tries-Karden och därifrån ta bussen. Från Tries-Karden kostade det 5.75 euro/p. Resan tog ca 30 minuter. Problemet var att den bara gick fyra gånger om dagen och bussen stannade bara i 30 minuter och vände sedan tillbaka. Vilket innebar att vi var tvungna att välja mellan att stanna i fyra timmar eller 30 minuter. Vi valde att stanna i 30 minuter då vi inte var intresserade av att gå någon längre visning och det var riktigt varmt.

Vi var stressade och hade så bråttom att vi inte hann fundera så mycket utan såg en skylt med en stig till Burg Eltz och skyndade längs med den. Den tog 15 minuter att gå. Så vi halvsprang för att hinna både fram och tillbaka.

Vackert slott som faktiskt var värt slitet med att hitta buss, sitta och vänta på den i en timme, springa 15 minuter dit, en liten paus på några minuter och sedan en joggingtur tillbaka för att hinna med bussen tillbaka.

När vi kom tillbaka till bussen såg vi att det fanns en annan större väg som man hade kunnat gå ner till slottet och den såg ut att gå snabbare. Det fanns även en minibuss (shuttle bus) som kunde ta en ända ner till slottet, kostade 2 euro.

På tillbakavägen valde vi att gå av i Hatzenport. Det var det första stoppet och där finns också en tågstation. Det var ett väldigt litet ställe med en pizzeria och lite hus (vad vi kunde se). Dit kostade den 3.65 euro/person.

Moseldalen

I Moseldalen, precis som i Tyskland generellt är man inte så bra på engelska. Men själv har jag gått tyska i grundskolan och även om jag inte pratar bra tyska så kan jag siffror vilket underlättade en del vid tågförseningar och när man skulle betala. I övrigt anser jag att tyskan är ett ganska enkelt språk då många ord påminner om svenskan så i många fall kan man förstå. Sedan underlättar det att jag kan vissa viktiga glosor.

Mat och dryck i Mosel

Vin
Moseldalen har helt fantastiska viner. Passa på att prova de lokala vinerna. Har man tur får man dessutom träffa ägaren som stolt serverar sin produkt.

Fika
Det var tydligt att tyskar gillar att fika. Det kändes som att 60% av alla serveringar hade kakor och tårtor i fokus och folk verkade sitta och fika hela dagarna.

Schnitzel
Schnitzel är den rätt som är återkommande när man reser i Tyskland. Och det går nästan inte att tröttna. Man kan välja olika tillbehör. Oftast pommes och någon sås eller stekt lök till.

Fortsatt resa - Mot Koblenz
Från Hatzenport tog vi sedan tåget vidare till Koblenz, staden där Mosel möter Rhen.