söndag 8 november 2015

Genéve - Snobbigt, dyrt, trist

Sommaren 2015, 1-23 juni var jag och min kille ute och tågluffade i Europa. Vi valde att flyga både ut i Europa och hem till Sverige igen för att undvika längre tågresor. Vi köpte ett Interrailkort med fritt tågresande i 23 dagar och började vår resa i Amsterdam. Sedan tog vi oss till Belgien, genom Luxemburg till Tyskland, en snabbvisit i Frankrike och sedan Schweiz.

Tågluff: Stopp 11
Dag 9

Ditresa
Under vår visit i Schweiz bodde vi i Fribourg och utgick därifrån då det var mycket dyrt att bo i en av de större städerna.

Boende
Läs om vårt boende i Fribourg i inlägget om Schweiz här.

Dag 9

Vi började dagen i den lilla orten Fribourg där vi hade vårt hotell men där fanns inte mycket sevärt så vi tog oss direkt till Geneve. För att hålla nere kostnaderna tog vi med oss frukost på tåget. Mellan Fribourg och Geneve tog det 1 timme och 20 minuter med tåg. Schweiz hade, inte helt oväntat de fräschaste tågen på resan. Tågen i Schweiz gick i tid och de var alltid noggranna konduktörer som kontrollerade att man hade fyllt i tågkorten ordentligt.
När vi hade åkt en bit med tåget kom vi körande längs med en kustlinje som fick en att nästan tappa andan. Vattnet hade en blå/turkos nyans som var magisk. Jag gillar inte att använda superlativ som detta men det finns helt enkelt inget annat sätt att beskriva den Schweiziska kustlinjen. I mitt inlägg om tågresor i Schweiz kan man se bilder som talar för sig själva,

Staden
Genève är Schweiz näst största stad. I Genève ligger bland annat röda korset, WHO och FN:s Europakontor. Och att landet är rikt märks på så sätt att vi aldrig någonsin sett så många kostymklädda män på gatorna som under de timmar vi promenerade i staden. I ärlighetens namn så var vi inte särskilt förtjusta i Genéve och såhär i efterhand så hade vi nog inte prioriterat att åka dit om vi hade vetat. Vi hade då spenderat mer tid i de små panoramatågen som slingrar sig på landsbygden. Läs mer i inlägget om tågresor i Schweiz här.
Bild tagen från bron på fontänen
Bild tagen från bron åt motsatt håll från fontänen
Jet d'Eau, en av världens största fontäner
Den största sevärdheten i Genève är den drygt 100 meter höga fontänen som ligger belägen mitt i Genévesjön mitt i staden. Vi kom dit en disig dag så det var nästan svårt att urskilja vattnet som sprutade upp mot himmelen som hade samma vit/gråa nyans. Men vi hade ändå tur att den var igång när vi kom för när vi skulle åka hem var den inte det längre. Från stationen följer man bara huvudgatan Rue due montblanc ner mot vattnet och på några minuter kommer man ner till motsatt sida mot var fontänen står. Värt att veta är att på samma gata ligger turistinformationen så är man intresserad kan man stanna till och ta reda på mer om stadens sevärdheter eller plocka med sig en karta.

På vår promenad mot fontänen passerade vi en park när man hade satt ut en klocka som smyckades av blommor och grönska.

Kyrka i gamla stan
Gamla stan
Foto från gamla stan ner mot vattnet
Efter att ha sett fontänen på nära håll gick vi en promenad inne i stan och vidare in i gamla stan. Gamla stan var mysig men inte särskilt utmärkande. Det började närma sig lunchtid och vi letade efter någonstans att äta. Allt kostade skjortan. En enkel lunch skulle kosta som en middag hemma. Och en McDonlads meny låg på det dubbla mot i Sverige.Vi hade innan vi reste hit kollat på vad det fanns för sevärdheter men det var egentligen inget som lockade oss. Så vi åt en snabb lunch på stationen och hade för avsikt att direkt åka vidare mot huvudstaden som jag så länge velat besöka.Men på vägen kom vi på andra tankar. Läs vidare i inlägget om tågresor i Schwiez här.