lördag 14 november 2015

Innsbruck - Staden mitt bland alperna

Sommaren 2015, 1-23 juni var jag och min kille ute och tågluffade i Europa. Vi valde att flyga både ut i Europa och hem till Sverige igen för att undvika längre tågresor. Vi köpte ett Interrailkort med fritt tågresande i 23 dagar och började vår resa i Amsterdam. Sedan tog vi oss till Belgien, genom Luxemburg till Tyskland, ett kort stopp i Frankrike, Schweiz, Italien och sedan Österrike.

Tågluff: Stopp 20
Dag 18-19

Ditresa
Vi kom till Innsbruck från Venedig. Resan tog sex timmar. Det går inte att ta sig mellan Venedig och Innsbruck utan att under åtminstone delar av sträckan köpa till en platsbiljett. För enkelhetens skull, för att slippa byten köpte vi plats på ett direkttåg. Det gick inte att köpa biljetterna i automaten på stationen eller i tåginformationen Trenitalia eftersom man skulle korsa en landsgräns. Utan man var tvungen att köpa biljetten på resebyrån som också låg inne i stationsbyggnaden. Detta kostade 20 euro för oss båda så det var inte dyrt. Dessutom lämpade det sig så att vi hamnade i ett bås med sex platser och fick den för oss själva hela vägen.

Resan var fantastisk. I början av resan, när vi fortfarande befann oss i Italien var det ganska risigt med sladdar som hängde på fasaderna. Strax efter Verona tonar bergen plötsligt upp sig och tåget slingrar sig mellan dalarna. Nedanför bergen finns vinrankor. De italienska husen, mjukt färgglada och putsade övergick under resans gång till att bli större vitputsade hus med trädetaljer. Bjälkar och färska blommor på balkongerna. Här ser man om sina hus och det börjar påminna mer om en skidort.

Boende
Vi kom till Innsbruck vid middagstid och var väldigt trötta efter resan så vi åt middag på hotellet och tog en lugn kväll. Dagen innan, när vi satt och tog en drink i Venedig och letade hotell till kommande vistelse i Innsbruck bokade min kille rum på Hilton. De hade kraftigt reducerat priserna, troligen då det inte var turistsäsong och vi var stormförtjusta. Det skulle ha kostat 89 euro att bo på hotellet en natt men då vi hade gratisnatt genom hotels betalade vi endast 10 euro.

Desto mer nöjda blev vi när vi stor i hissen och insåg att vi hade tilldelats en svit med två dubbelsängar på 11e våningen.

Utsikten från hotellet- inte så pjåkigt

Dag 19

Passerade triumfbågen på väg mot Nordkettenbahn..

Nordkettenbahn
Huvudpunkten för oss vid detta stopp var att åka upp i alperna. Med Nordkettenbahn kan man ta sig ända upp till toppen. Det kostar 50 euro/person. Man kan också välja att åka en del av vägen för en billigare peng.
Nordkettenbahn består av tre olika banor. Den första heter Hungerburgbahn och tar en upp till Hungerbahn, på en höjd om 750 m ö.h via Alpen zoo.

Vi hoppade av i Hungerbahn. Det skall finnas ett café här men vi kollade bara lite på utsikten och hoppade sedan på nästa bana: Seegrubenbahn till Seegrube. Nu befinner man sig 1.905 m.ö.h. Här finns ytterligare ett café.

Vi hade inte ätit frukost och nu var vi hungriga. Det visade sig att vissa dagar serverar de frukost, men inte alla. Så vi fick snällt ta oss en apfelstrudel och varm choklad.

Efter att ha fikat och gått en kort promenad tog vi Haffelkarbahn till den tredje och sista nivån och kom upp till hela 2.256 m.ö.h. Även här uppe finns ett café.

På denna höjd var det riktigt kallt. På bilden ovan sitter jag i snön och det är midsommarafton! Efter detta tog vi oss tillbaka ner till staden. Eftersom att de olika banorna passar in med varandra så tar det bara en halvtimme ner om man åker direkt.

Swarovski Kristallwelten
Överallt i staden gjorde man reklam för Kristallwelten som är Swarovskis museum strax utanför Innsbruck. De lyckades locka mig (inte stackars Martin dock som var tvungen att följa med ändå) och vi åkte dit. På samma gata som Nordkettenbahn avgår ifrån går det även en transferbuss till Krisallwelten. Vi köpte biljetten med inträde på museumet och transfer på turistbyrån för 53 euro/person.

Väl på plats behövde man byta biljetten man köpt tidigare mot en inträdesbiljett så man behövde ställa sig i biljettkön även om man redan hade betalat inträde i turistbyrån. Ingången till museet ligger på sidorna om vattenfallet. Är man hungrig så finns det en restaurang/café i området som tar hutlöst betalt.

Ovan ser ni två bilder inifrån museet. Besöket var verkligen TOTALT värdelöst och inte värt pengarna för fem öre! Jag skulle inte rekommendera någon att gå in.

Utanför finns en labyrint. Visst var den ganska snygg från ovan men annars inget särskilt.

Det jag däremot tyckte var lite häftigt var "kristallmolnen" utanför museet. När det inte var sol var det inte mycket att ha men så fort solen kom fram så glittrade det som bara den. Svårt att fånga på bild men det var verkligen vackert. Dock fortfarande inte värt det!

Bergisel Sprungschanzstadium
På vägen tillbaka från Kristallwelten såg vi Bergisel Sprungschanz stadium

Tillbaka i staden
När vi kom tillbaka från Kristallwelten tog vi en promenad genom de centrala delarna för att sedan hämta upp våra väskor och åka vidare mot Salzburg.

Gyllene taket
Om man tänker sevärdheter i staden så är detta definitivt den största.

Staden
Innsbruck är en vacker stad. Inte så stor dock. Det går snabbt att gå igenom den. Men sen är man ju inte heller i Innsbruck bara för att se staden utan det bästa är ju ändå alperna. Det är i princip obligatoriskt att ta sig upp ovan molnen när man besöker Innsbruck. Men det är svårt att lyckas pricka in bra väder när man åker hit. När vi var där var det mestadels molnigt och regnigt och enligt lokalbefolkningen är det mer regel än undantag.