söndag 15 november 2015

Nürnberg - Tegel korsvirkeshus och broar

Sommaren 2015, 1-23 juni var jag och min kille ute och tågluffade i Europa. Vi valde att flyga både ut i Europa och hem till Sverige igen för att undvika längre tågresor. Vi köpte ett Interrailkort med fritt tågresande i 23 dagar och började vår resa i Amsterdam. Sedan tog vi oss till Belgien, genom Luxemburg till Tyskland, ett kort stopp i Frankrike, Schweiz, Italien, Österrike och sen åter till Tyskland innan hemfärd.

Tågluff: Stopp 22
Dag 21

Ditresa
Dag 20 åkte vi från Salzburg till München där vi tog in på hotell. Dagen efter, dag 21 åkte vi till Nürnberg på en dagsutflykt.Sedan tillbaka till München. Jag har valt att lägga inlägget om Nürnberg före inlägget om München.

Så vi kom alltså till Nürnberg från München. Tågresan däremellan tog ca en timme.

Dag 21

Från stationen tar man huvudgatan ner mot de centrala delarna. Det tar bara några minuter att gå.
Vi passerade Sankt Lorenzkirche som ligger nära stationen.
Sankt Lorenzkirche
Sedan går man längs med huvudgatan

Ganska snart kan man se stenhus, vackra broar och vatten. Denna bild är tagen från huvudgatan.

The bridge house stock
Efter en bits promenad kommer man till det stora torget Hauptmarkt

Hauptmarkt
Nuremberg castle
Är man i Nürnberg får man inte missa dess berömda borg som ligger på en höjd

Från Nuremberg castle har man bra utsikt över staden
Vidare promenad i staden. Vackra smala gator kantade av korsvirkeshus i olika färger.

Men platsen nedan kan nog ändå ses som Nürnbergs framsida. Det blev vår favoritplats i staden som hade många vackra platser.  Platsen ligger i old town och heter Henkersteg.

Efter att ha besökt denna plats var vi nöjda. På vägen tillbaka satte vi oss och åt lunch.

Vi hittade en spansk restaurang där vi åt baguette med paté och ost, skinka och drack tinto verano. Mycket lyckad lunch och Beher restaurang kan starkt rekommenderas. Adresse är Spitalgasse 1 och ligger vid huvudgatan mellan stationen och Hauptmarkt.

Staden
Vi hade sett mycket fram emot Nürnberg men efter att ha varit i Strasbourg (som verkade påminna mycket om Nürnberg) och som inte levt upp till våra förväntningar var vi oroliga. Vi kom till Nürnberg en kall och grådisig dag och det duggregnade periodvis. Det var som bäddat för besvikelse. Men vi tyckte väldigt mycket om Nürnberg. En riktig guldklimp. I flera områden var det bara stenhus blandade med korsvirkeshus och gamla vackra broar och det blir oftast en mycket bra kombination. Till skillnad från Strasbourg så höll även resten av staden, de som kanske inte var de vackraste delarna, hög standard, Det bästa är att åka dit och ta en lugn och stillsam promenad i staden. För även om man inte bör missa Nuremberg castle eller Henkersteg så är det lika mycket själva staden och som är sevärdheten.