lördag 14 november 2015

Salzburg - Regn och Mozartkulor



Jag har varit i Salzburg två gånger. Ena gången var under tågluffen med min nuvarande man sommaren 2015 och andra gången var med en kollega efter ett studiebesök i Wien hösten 2016:  

Sommaren 2015, 1-23 juni var jag och min kille ute och tågluffade i Europa. Vi valde att flyga både ut i Europa och hem till Sverige igen för att undvika längre tågresor. Vi köpte ett Interrailkort med fritt tågresande i 23 dagar och började vår resa i Amsterdam. Sedan tog vi oss till Belgien, genom Luxemburg till Tyskland, ett kort stopp i Frankrike, Schweiz, Italien och sedan Österrike. 


I september-oktober 2016 åkte jag tillsammans med fem kollegor till Wien och var på olika studiebesök för att lära oss mer om landets trygghetssystem och sociala arbete. Vi är alla socialarbetare och under tre dagar hann vi lära oss en hel del och fick bra utbyte. Efter några dagar i Wien hyrde jag och en av mina kollegor en bil och gav oss ut på landet (läs mer i inlägget här). Under denna resa besökte vi även Salzburg.


Tågluff: Stopp 21
Dag 19-20


Ditresa
2015 kom vi till Salzburg från Innsbruck. Resan tog drygt två timmar. När vi kom fram till Salzburg tog vi på oss väskorna och gick in till staden för att leta reda på vårt hotell som vi bokat. Det tar ca 20-30 min att promenera in till de centrala delarna från stationen.

Boende 2015 
Hotellet vi hade bokat hette hotell am Mirabellplatz. För en natt betalade vi ca 100 euro. Rummet var okej och det ingick inte frukost trots det höga priset. 






Tågluffen 2015

Dag 19

Vi kom sent till Salzburg och tog en promenad in till de centrala delarna och åt middag. Mycket mer hann vi inte denna dag och tänkte att vi sparar det till morgondagen. 

Dag 20 

Vaknade av att det smattrade mot fönsterrutan, det spöregnade. Vi hade börjat längta hem och dagens väder gjorde det definitivt inte lättare. Vi tog det lugnt och hoppades att det skulle lugna ner sig men det bara ökade i styrka. Vi fick ta oss ut ändå. Vi lämnade väskorna i bagagerummet på hotellet och gav oss ut. Vi åt frukost på ett fik på vägen. Sen gick vi återigen in till de centrala delarna. 

Judengasse   
En smal gata kantad av restauranger och butiker. 

 

Martin på Residenzplatz
Överallt i staden fanns butiker som sålde Mozartchoklad 
På vägen tillbaka gick vi igenom Mirabellgarten men stannade inte för att fota. Vi frös och var inte på bästa humör. Utifrån det dåliga vädret lämnade vi Salzburg och åkte vidare till Munchen. 

Vår uppfattning av staden efter besöket 2015 
Vi var inte särskilt förtjusta i Salzburg. Får erkännas att staden inte gjordes rättvis då den inte fick visa sig från sin bästa sida med det gråa, kalla och regniga vädret. Men jag tror faktiskt inte vi hade tyckt så jättemycket om staden även om vi hade varit där en fin dag. Hade vi varit där en längre stund hade vi nog gått upp på höjden till Hohensalzburg castle uppe på Mönchsberg. Det finns även andra sevärdheter som man hade kunnat besöka men vi hade nog ändå valt att åka vidare ganska snabbt. Vi kanske är orättvisa mot staden och i ärlighetens namn så kan vår upplevelse påverkats av vårt dåliga humör och hemlängtan. 

Om jag hade haft en extra dag i Salzburg hade jag tagit en resa till Hallstatt. Det finns tydligen bussresor däremellan. Hallstatt var ett sånt ställe som jag verkligen ville till under resan men som inte gick ihop med vår planering. Jag visste inte att man kunde åka dit härifrån men nu var vädret ändå så dåligt. (Sen kom jag till Hallstatt under resan till Österrike 2016, se separat inlägg här). 
  

Fortsatt resa -  München, men först ett inlägg om Nürnberg  

Gå vidare till inlägg 22 om tågluffen här




Stopp i Salzburg under bilresa genom Österrike 2016

Ditresa
2016 kom vi med bil från en by strax utanför staden där vi sovit över. Vi spenderade förmiddagen i staden för att sedan åka vidare mot Wachaudalen. 

Slottet Hellbrunn (utanför Salzburg) 
Innan vi kom in i staden stannade vi till vid slottet Hellbrunn 







Parkering i Salzburg 
Det var inga problem att hitta parkering. Vi parkerade i ett parkeringshus nära palatset Mirabell.  

Palatset Mirabell 





Hotell Sacher 

Sacher är ett familjeägt företag som har två hotell i Österrike, ett i Wien och ett i Salzburg. Men det man först och främst kommer att tänka på när man hör ordet Sacher är såklart Österrikes mest kända tårta och egentligen ett av Österrikes mest kända symboler: sachertårtan.  

1832 instruerade en prins i Österrike en 16 årig man vid namn Franz Sacher att göra en tårta när han skulle ha gäster. Han gjorde en chokladtårta med aprikoskräm och vispad grädde till. Så kom Sachertårtan till. 

Självklart borde alla som är i Österrike testa tårtan (även om jag inte alls tycker att den är god och jag vet att många med mig håller med). Men skall man testa tårtan gör man det bäst på hotell Sacher. Den stolthet man där visar för tårtan och den vackra inredningen gör det väl värt ett besök. I Salzburg ligger hotell Sacher på motsatt sida gamla staden med dess borg, på samma sida som palatset Mirabell mellan bron och Mirabellpalatset. 








Gamla staden 

Sedan tog vi bron över till stadens gamla delar. 









Mozarts födelseplats & museum 

På huvudgatan Judengasse ligger museumet om Mozart som även är hans födelseplats



Stannade till i en Mozart-godis-butik och köpte med oss Mozartkulor

Mozart-torget

Fästningen Festung Hohensalzburg 

Sedan började vi ta höjd och gick uppför backen till fästningen som är stadens mittkärna. Man kan också ta en linbana upp men vi valde att gå. 







Från fästningen har man en vacker utsikt över staden


Uppe i fästningen finns en liten kyrka

Halvvägs nerför backen som leder mot staden ligger en restaurang som vi valde att äta lunch på innan vi åkte vidare. 

Min uppfattning av staden efter besöket 2016 
Inte heller under detta besök visade sig Salzburg från sin bästa sida då det regnade även under detta besök. Min uppfattning av staden har inte förändrats. Huvudgatan är vacker och visst var det en fin utsikt från fästningen men i övrigt anser jag att staden är ganska tråkig och grå. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar