söndag 1 november 2015

Schweiz - Tåget tar ut sin rätt

Sommaren 2015, 1-23 juni var jag och min kille ute och tågluffade i Europa. Vi valde att flyga både ut i Europa och hem till Sverige igen för att undvika längre tågresor. Vi köpte ett Interrailkort med fritt tågresande i 23 dagar och började vår resa i Amsterdam. Sedan tog vi oss till Belgien, genom Luxemburg till Tyskland, en snabbvisit i Frankrike och sedan Schweiz.

Tågluff: Stopp 10-12

Dag 8-11

Schweiz

Schweiz har en egen valuta - Schweiziska Franc
När vi dagen innan vår inresa till Schweiz skulle boka hotell insåg vi att visiten i landet skulle bli den dyraste under resan. Att bo på hotell i en av städerna som vi tänkt besöka, Geneve, Lausanne eller Bern kostade skjortan, från ca 2000 kr/natt. Detta var vi inte alls beredda på. Vi började då fundera på hur vi skulle kunna rädda situationen och satt hela kvällen framför mobilerna och letade efter mindre orter varifrån man kunde pendla åt alla håll. Läs under boende var vi hamnade.

När vi väl kom fram första kvällen och skulle äta middag fick vi oss återigen en chock. En pizza kostade från 200 kr. En coca-cola en femtiolapp. Vi började återigen fundera på hur plånboken skulle överleva detta stopp. Skulle vi dra vidare tidigare? Ett tag kändes det nästan som ett alternativ. Första dagen ägnade vi i städerna Geneve och Bern. Vi stannade även till i Lausanne, men ärligt talat så lockade det inte. Jag gillade visserligen Bern men Geneve var stelt och tråkigt. Många gick klädda i kostymer och allt var svindyrt, en McDonals meny gick på det dubbla som hemma i Sverige. Vi började verkligen tröttna på Schweiz redan.

Men så kom jag på att jag hade läst om olika panoramatåg som man kunde åka i Schweiz. Jag hade tänkt att man skulle ta ett av dessa linjer på vägen mot Italien men vi kunde ju se om det fanns kortare tågsträckor som man kunde ta över dagen? Sagt och gjort. Och nu förändrades vår syn på Schweiz drastiskt. Vilket makalöst vackert landskap!

Läs mer om Bern och Geneve samt tåglinjerna i respektive inlägg.

Dag 8

Ditresa
Vi kom till Schweiz från Strasbourg. Vi bodde i Fribourg och utgick därifrån. Läs mer under boende.

Boende
Som redan skrivet så upptäckte vi sent hur dyrt det var att bo i storstäderna i Schweiz och valde utifrån det att bo på en mindre ort, Fribourg. Själva Fribourg var okej men inget direkt sevärt. Det fanns lite butiker och restauranger.

Hotellet låg ca 5 minuters promenad från stationen på en sidogata från huvudgatan. Både hotellen och rummet var mycket fräscht, Och tur var väll det efter att ha betalat 353 euro för två personer, tre nätter.

Mat
Mig veterligen är Schweiz är kända för sin ost och sin choklad. Första dagen tog jag en ost pizza (Quattro formagi), svindyr men kanske faktiskt den godaste pizzan jag ätit. Pizzorna här är tunna som i Sverige och osten de haft på var definitivt av god kvalité.

Två specialiteter i Schwiez är ostfondue och raclett. Jag älskar raclett (potatis med smält ost och charkprodukter) men ingen av oss hade tidigare ätit fondue och trots att det inte lockade så mycket, bröd som doppas i smält ost (och var svindyrt), så kände vi att vi var tvungna att ge det en chans. Och tur var väll det för det var riktigt gott.

En annan specialitet är den Schweiziska chokladen. Här fanns choklad i alla dess former och smaker. Jag är ingen chokladfantast men var tvungen att köpa med mig lite choklad på den fortsatta resan. Och visst var det hög kvalité!

Ta sig runt
Från Fribourg tog det 20 minuter till Bern, 45 minuter till Lausanne och 1 timme och 20 minuter till Genve. Schweiz hade, inte helt oväntat de fräschaste tågen på resan. Tågen gick i tid och de var noga med att kontrollera att man hade fyllt i tågkorten ordentligt. Men alla resor mellan städerna ingick i passet så såhär i efterhand kan vi konstatera att det inte gjorde något alls att bo i på en mindre ort och ta oss till det vi ville se.

Schweiz
Schweiz var, som nämnts otroligt dyrt men allt kom med kvalité. Fräscha tåg, rena och fina städer. Kostymklädda människor, god mat. Otroligt vacker natur. Vi blev helt hänförda av tågresorna uppe på toppen av berg och nere bland vindodlingar och längs med kusten. Ett roligt faktum är också att landet har tagit influenser av omkringliggande länder och att invånarna talar tre olika språk. En egen version av tyska, franska och italienska.