lördag 14 november 2015

Toscana -Vackert landskap, mystisk stenby och varm källa

Sommaren 2015, 1-23 juni var jag och min kille ute och tågluffade i Europa. Vi valde att flyga både ut i Europa och hem till Sverige igen för att undvika längre tågresor. Vi köpte ett Interrailkort med fritt tågresande i 23 dagar och började vår resa i Amsterdam. Sedan tog vi oss till Belgien, genom Luxemburg till Tyskland, ett kort stopp i Frankrike, Schweiz och sedan Italien.

Tågluff: Stopp 17
Dag 14-16

Innan vi reste ut på tågluffen så fanns inte Toscana med i planeringen. Vi skulle egentligen åka direkt till Florens från Pisa. Men under resans gång satte sig min kille och googlade efter sevärdheter längs vägen och hittade två sevärdheter i Toscana som verkligen lockade. Nu låg dessa visserligen inte längs med resvägen- men hur så tänkte vi. Allt går att lösa.

Jag har hört många tala om Toscanas vackra landskap, Stora sädesfält, vingårdar och solrosor. Jag har alltid utgått från att Toscana är överskattat men visst får jag erkänna att Toscana har charm. Och vi lyckades verkligen pricka in två guldklimpar under vår visit på Italiens landsbygd.

Ditresa
Som sagt kom vi närmst från Pisa. Våra mål i Toscana var att se den mystiska stenbyn Pitigliano och den varma källan Terma di Saturnia. Min kille hade läst att man kunde ta en buss från en ort som heter Grosseto så vi tog helt enkelt tåget dit. Mellan Pisa och Grosseto tog det drygt två timmar med tåg. Man tar tåget mot Rom och Grosseto ligger ungefär halvvägs mellan Pisa och Rom. Väl i Grosseto visade det sig att det inte var så enkelt som att bara ta en buss till de sevärdheter vi sett ut. Det var dessutom söndag så informationscentret vid stationen var stängd. Så vi bestämde oss för att boka in oss på ett rum i Grosseto och sedan avvakta tills morgondagen.

Boende
Vi bokade in oss på ett hotell precis vid stationen, Nouvca Grosseto, 62 euro för en natt, Det var det närmsta hotellet som fanns och hotellet hade helt okej standard, om än lite tråkig frukost. Personalen var mycket trevlig och hjälpsam.

Dag 14
Väl framme i Grosseto när vi insett att vi inte skulle komma närmre våra mål denna dag, började vi fundera på planerna resten av dagen och kvällen. Grosseto som stad var risig, tråkig och inget att se. Vi frågade i receptionen och blev rekommenderade att ta en buss till Castigliano. Sagt och gjort. Vi fick en utskrift över busstabellen och åkte iväg. Bussresan tog ca 45 minuter. Väl framme blev vi glatt överraskade. Castigliano var en badort längs med den italienska kusten och de flesta som var där verkade vara italienare.

Vi satte oss på andra plan på en restaurang längs med strandpromenaden, skipper. Tog varsin pizza och en drink och njöt av solen och musiken från trubaduren nere på uteserveringen.

Eftersom bussarna inte gick så ofta så var vi tvungna att vänta ganska länge. Tog en promenad, varsin glass och tittade på båtar till solen gick ner.

Dag 15

Vaknade och var rejält taggade på att ta bussen till våra två mål i Toscana. Men väl vid stationen, där personalen inte talade annat än italienska gick det inte för oss att göra oss förstådda. Det verkade inte som att det fanns någon direktbuss till Pitigliano eller Terma di Saturnia som det stått om på olika hemsidor. Det fanns bussar men de gick sällan och man var tvungen att byta på flera ställen. Och chansen att alla dessa byten skulle klaffa kändes inte så stor. Kan även vara värt att nämnas att Italien var det svåraste landet att tågluffa i. Skitiga och trasiga tåg som ofta var försenade. På en del tåg var man tvungen att boka plats men då det oftast är begränsat med platser för Interrail-backpackers så kom man ibland inte med tåg, fast det fanns en massa lediga platser.

Hur som helst så bestämde vi oss för att hyra en bil istället då det inte gick några bussar. Och tänkte att det blir väl inga problem. Första uthyrningsstället hade inga lediga bilar. Det andra hade men då insåg vi att vi inte hade med oss något kreditkort. Nu började vi bli rejält oroliga för vi hade redan bokat rum vid Terma di Saturnia. Till slut gick mannen bakom disken med på att vi fick hyra en bil om vi lämnade 700 euro som deposition. Vad hade vi för val i det läget. Vi gjorde så och kom äntligen iväg. Vi hyrde bilen i ett dygn och kostnaden gick då på 107 euro.

För att förenkla resan (och då vår generation inte gärna läser riktiga kartor) hade min kille kvällen innan laddat ner en app med gps som vi kunde använda för att hitta. Appen heter nawmii. Första kartan får man gratis (men den hade vi redan nyttjat) så vi köpte till en för ca 40 kr. Den är uppkopplad som en gps men det tar inget internet så det kostar endast 40 kr för nedladdningen (gratis om det är första gången).

Vi körde sedan genom Toscanas vackra landskap. Stannade på vägen i en liten by och åt pasta till lunch.

Pitigliano

Det tog ca 1,5 timmes körtid (exklusive lunchstopp) fram till vårt första mål: Pitigliano. Första biten körde man på stora vägar men bitvis var det riktigt små slingriga vägar där man med nöd och näppe kunde möta andra bilar. Den sista biten upp i byn Pitigliano var så smal och med så snäva kurvor att vi var otroligt tacksamma att vi hyrt den minsta bilen uthyrningsfirman hade.

Pitigliano är en liten by på en höjd som ser ut att vara utkarvad ur en stor sten. Byn är mer eller mindre övergiven. Det är inte många som bor kvar i staden och vart man än går ser man "till salu" skyltar. Staden brukar kallas för lilla Jerusalem.

Att promenera runt i de smala gränderna, bland övergivna lägenheter och ytterst lite människor kändes nästan lite läskigt. Byn liksom andades mystik och vi gick och funderade på om det var här man spelade in scenen från Twilight när de är i en liten italiensk by som är invaderad av vampyrer. Men det var inte här för då hade nog fler turister kommit hit. Vi var i byn i 1,5 timme och njöt av denna annorlunda och spännande plats.

Sedan tog vi oss tillbaka ut på vägen mot vårt nästa mål- den varma källan.

Terma di Saturnia

Mellan Pitigliano och Terma di Saturnia tog det bara 40 minuter att köra. När vi kom körandes på de slingriga vägarna, rundade ett hörn och fick se den varma källan kunde vi inte hejda ett "woow" i kör. Det var riktigt mäktigt att se det blåa vattnet som kommer forsande nedför en stenbeklädd slätt brevid ett vackert stenhus mitt i Toscanas landskap.

Bakom mig ser man Toscanas landskap och till höger Tema di Saturnia
Bild tagen med zoom från gatan när vi kom körandes med bilen
Bild tagen på plats vid den varma källan
Det varma vattnet kommer forsande ner i små pooler av sten
Bild tagen från baksidan av huset
Bild tagen från baksidan av huset ner mot poolerna

Vi hade aldrig tidigare hört talas om att det finns en varm källa mitt i Toscana men vi är så oerhört glada att vi hittade denna plats. Det var svårt att ta sig hit utan bil och det var otydligt om det var inträde eller inte. Men när vi var här var det inget inträde! Det finns en restaurang som har lättare måltider, glass och dryck precis intill den varma källan. Den har öppet till ca 20-21 beroende på antal kunder. Det finns även parkering precis intill. Det finns tyvärr inga värdeskåp. Vi åkte först dit med kameran och badade var för sig och fotade men sedan åkte vi till hotellet och lämnade våra värdesaker innan vi åkte tillbaka för att bada tillsammans. Eftersom det inte var något inträde eller några avspärrningar kunde man besöka platsen vilken tid på dygnet man önskade.

De flesta som var där var italienare men det fanns även en och annan turist.

Boende

Min kille hade kvällen innan bokat rum på ett vandrarhem intill den varma källan. Så när vi kom körandes och kom fram till dessa byggnader var vi övertygade om att vi kommit fel. Men då man körde på en smal väg där man inte kunde varken möta en annan bil eller vända körde vi fram och frågade personalen om vi kommit rätt. Och förvånande nog hade vi det.

Hotellet var så otroligt vackert! Man kommer körandes längs med en liten landsväg kantad av olivträd. Sedan från hotellrumsfönstret hade man utsikt över en stor äng. Rummen, gemensamma utrymmena och utemiljön var fläckfri. När vi kom fick vi prova på ägarens egna viner och vi blev väl bemötta. Ägaren var en gammal man och det var hans barnbarn som skötte bokningarna.

På uteplatsen, utanför varje rum fanns solstolar och bord. På kvällen efter kvällsdoppet satt vi i varsin stol och tittade på eldflugor, planerade den fortsatta resan och skrev dagbok. Det var en magisk kväll.

Rummet var jättefint och kändes som en svit

Vi var verkligen nöjda med denna hotellbokning. Det var så lyckat att vi började misstänka att de skulle kräva mer pengar när vi lämnade än de 86 euro som hotels.com angivit vid bokning. Men det priset stämde.
Morgonen därpå gick vi upp i god tid då vi skulle lämna tillbaka bilen innan lunch och sedan tåg vidare mot Florens. Innan vi åkte iväg åt vi frukost på hotellet. Det var en annorlunda frukost som mestadels bestod av olika mjuka kakor. Men det fanns även bröd, lagrad ost och fin skinka och korv. Och självklart fanns det kaffe av olika sort. Är man Italien så!

Dag 16
Det tog en timme att köra tillbaka till Grosseto. På vägen tillbaka tankade vi upp bilen och det var inga problem. Man körde fram till tankstationen också tankade en anställd åt en och man betalade genom rutan.