lördag 14 november 2015

Venedig - Smala gränder och gondoler

Sommaren 2015, 1-23 juni var jag och min kille ute och tågluffade i Europa. Vi valde att flyga både ut i Europa och hem till Sverige igen för att undvika längre tågresor. Vi köpte ett Interrailkort med fritt tågresande i 23 dagar och började vår resa i Amsterdam. Sedan tog vi oss till Belgien, genom Luxemburg till Tyskland, ett kort stopp i Frankrike, Schweiz och sedan Italien.

Tågluff: Stopp 19
Dag 17-18

Ditresa
Vi kom till Venedig från Florens. Vi valde att boka plats på tåget och för det betalade vi 20 euro för båda. Mellan städerna tar det två timmar med tåg om man betalar för plats och tar snabbtåget, annars tar det fyra timmar.
När man kommer med tåget till Venedig kommer man hela vägen ut till ön, stationen heter Venezia S.Lucia. Däremot om man har bil så kan man inte ta sig hela vägen ut. När jag var här som liten med mina föräldrar ställde vi bilen i Padova, stationen innan Venedig och tog tåget en station. Vårt hotell låg bara några minuters promenad från stationen.

Boende
Som vanligt bokade vi hotellet med mobilen kvällen innan. Vi har tidigare blivit varnade för att allt är så dyrt i Venedig men denna övernattning var långt ifrån den dyraste på resan. Vi betalade 70 euro för en natt för två personer. Hotellet låg nära stationen och bron Ponte degli Scalzi.
Däremot hade hotellet inte gratis wifi vilket i princip alla hotell hittills haft. Detta var en besvikelse, inte minst för min kille som är beroende av internet. Man kunde köa internet 3 euro för 30 minuter.

Rummet var okej, frukosten var under all kritik! Fanns mackor som hade hårdnat, troligen gamla och mjölk med chokladflingor.

Dag 17

Vi kom till Venedig på eftermiddagen dag 17. Nu var vi taggade på en promenad i Venedig. Vi började gå med en karta i högsta hugg. Men det var helt omöjligt att hitta i de smala gränderna med endast en papperskarta. Jag mindes med fasa hur jag var här som 13-åring och familjen gick vilse och det tog timmar (var det kändes som i alla fall) att hitta till sevärdheterna. Så vi laddade ner en karta och tog med oss mobilen ut. Då kan man se på kartan en prick var man befinner sig och det gör det hela enklare. Inte enkelt men enklare. Läs mer om hur vi laddar upp kartor i mitt inlägg här.

Så genom smala gränder och över bro efter bro vandrade vi genom staden.

Basilica di Santa Maria Gloriosa dei Fari
På vägen passerade vi denna basilika..

Ponte di Rialto
En av Venedigs största sevärdheter var tyvärr under restaurering när vi var där.

Canale Grande
Bild på Canale Grande från Ponte di Rialto

Markusplatsen
Ytterligare en av Venedigs största sevärdheter. Rakt fram ser man till vänster Markuskyrkan och till höger San Marco Campanile

Markuskyrkan
Ligger på Markusplatsen

Vidare promenad längs med Riva degli Schiavoni

San Giorgio Maggiore
Från Riva degli Schiavoni har man fin utsikt över den lilla ön San Giorgi Maggiore med dess basilika.

Suckarnas bro

Canal Grande
Ännu en bild från Canal Grande men denna gång från en annan bro, Ponte de l'Accademia

Middagen åt vi på en kinarestaurang. Senare på kvällen satte vi oss på en uteservering och tog varsin drink och en dessert medan vi utnyttjade restaurangens wifi för att planera den fortsatta resan.
När vi väl skulle gå hemåt var det riktigt mörkt, vissa gränder ville man helst undvika. Inte för att vi hört att det skall vara någon större brottslighet här men det kändes inte helt bekvämt. Det var svårt att hitta tillbaka till hotellet.

Dag 18

Denna dag skulle vi resa långt. Men innan vi åkte iväg tog vi oss en promenad i Venedig.

Ponte degli Scalzi
Vi började med att passera bron som ligger precis vid stationen

När vi stod på Ponte degli Scalzi kom en ambulansbåt. Ja det är ju det snabbaste sättet i denna stad där man inte har bilar eller andra fordon på land.

Ponte della Costituzione
Förmodligen Venedigs nyaste bro. Mycket modern men jag tyckte faktiskt att den passade in bra.

Sedan promenerade vi vidare i de smala gränderna, längs med kanaler och över broar.

Staden
Vi tyckte båda om Venedig. Det utmärker sig definitivt från alla andra ställen man varit på. Jag hade visserligen varit där tidigare när jag var mindre men det var kul att återvända. Italien är vackert, visst. Men oavsett detta så var vi nu väldigt trötta på Italien. Italien har en ganska låg standard i jämförelse men Sverige vilket ändå kan bli påfrestande efter ett tag. Men än värre är att italienare och inte minst restauranganställda i Venedig inte alltid är så trevliga och turistvänliga. Vi funderade på att åka till Verona men kände att vi var klara med Italien för denna gång och var redo att åka vidare till ett nytt land.